Verdens største handelsdag falt i år på lørdag i helgen som var. Den såkalte «singles day» oppsto ved kinesiske universiteter på 1990-tallet som en festdag for enslige studenter.
Symbolikk har til alle tider fascinert kineserne. 11. november er valgt fordi datoen bare inneholder ettall som ser ut til å stå alene.
Begivenheten har som et salgsjippo også spredt seg til Vesten. I år markerte en rekke norske nettbutikker dette med egne tilbud.
Alt blir likevel peanøtter mot omfanget i det folkerike opphavslandet, der den kinesiske internettgiganten Alibaba Group nærmest alene har lagt beslag på kjøpefesten.
Mobilhandel har tatt helt av
Alibaba raket inn hele 168,2 milliarder kinesiske yuan under årets singles day. Det tilsvarer en dagsomsetning på 206 milliarder norske kroner.
Sammenlignet med fjoråret tilsvarer dette en vekst på 39 prosent, opplyser selskapet.
Vel så interessant er måten kundene har handlet på. Ifølge kunngjøringen har hele 90 prosent av kundene handlet fra mobiltelefonene sine, mot 82 prosent for ett år siden.
Alibabas egen betalingsapp har tatt seg av mesteparten av oppgjøret. På lørdag prosesserte Alipay-tjenesten på høyden 256.000 transaksjoner i sekundet og totalt sett 1,48 milliarder varekjøp.
- Les også: Har en halv milliard brukere. Nå er «super-appen» Alipay klar for Norge (for abonnenter)
Den største konkurrenten, amerikanske Amazon.com, deler ikke tilsvarende tall, men de meldte om rekord etter årets Amazon Prime Day 12. juli.
Sistnevnte er blitt en større dag for dem enn «black friday», selv om tilbudene er forbeholdt Prime-medlemmer. Det som ble nettvarehuset Amazons hittil største enkeltstående salgsdag kan ifølge estimater ha dratt inn rundt 2 milliarder dollar.