RESULTATERFINANS

Kinobilletter på Internett = varmt hvetebrød

Kinogjengerne har kastet seg over mulighetene til å bestille billetter på Internett. - Dette er bare starten, mener Filmweb.

16. jan. 2002 - 08:58

Kinobilletter på Internett selger som varmt hvetebrød på en døgnåpen bensinstasjon. Fjoråret ga en omsetning, over nettet, på 35 millioner kroner. Det ble solgt 435.000 billetter via pek-og-klikk, og på noen kinoer utgjør nettsalget så mye som 15-20 prosent av totalen.

Mange har innsett fordelene ved å bestille billetter over Internett - en får velge sitteplass selv, slipper å hente billettene lenge før kinoen starter, og slipper å stå i kø, om en er så heldig å bruke en kino som har billett-automater utplassert.


- Vi er iferd med å lykkes med å overbevise forbrukerne om at netthandel fungerer, sier Filmweb-sjef Kjell Arne Orseth.


- De nye billettautomatene har sikkert hjulpet, i og med at det har blittt enklere å hente ut billettene enn før. Men dette er bare starten - vi kan se for oss at billetten sitter i kredittkortet, slik at det bare er å dra kortet på tur inn i kinosalen. Eller vi kan legge billetten inn i mobiltelefonen for eksempel, dette er som sagt bare begynnelsen, mener han.

Selskapet solgte altså 435.000 billetter over nettet i år, men sikter adskillig høyere neste år. Da skal de opp i 735.000 billetter, mens det langsiktige målet er å komme opp i ti prosent av det totale billettsalget, noe som betyr at Filmweb mener å kunne selge 1,1 millioner billetter i året - eller mer enn 3000 billetter om dagen - over nettet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.