Mens store konstellasjoner innen europeisk næringsliv slåss om lisenser for utbygging av tredje generasjons mobilnett, såkalt UMTS, er andre opptatt av å posisjonere seg for den store innholdskrigen.
Store tradisjonelle medieselskap, som Schibsted, skal inn på eierskap av infrastruktur og prøver å kapre større deler av verdikjeden. De skal sikre eksklusiv aksess for sitt eget innhold som de vet kommer til å bli ettertraktet, selv om det kommer til å koste milliarder å bygge ut nettene.
Enkelte store internasjonale mediegiganter, som tyske Kirch, er mer opptatt av å komme i posisjon til den digitale teknologien er etablert, og drakampen om det mest attraktive innholdet begynner på de nye plattformene.
Dette vil ikke være aktuelt før om flere år når det gjelder UMTS, men likevel er mediegiganten på ballen når det gjelder de mest attraktive rettighetene.
Datterselskapet Prisma Sports & Media er kjent for sine knallharde forhandlinger med medieselskaper som kunne tenke seg å overføre sendinger fra store idrettsarrangementer. Sammen med The Fantastic Corporation, der Intel, Lucent, British Telecom, Deutsche Telekom, Telecom Italia, Reuters og Kirch selv sitter som aksjonærer, har de dannet Worldzap.
Worldzap ble dannet 14. mars i år og har kun som mål å sende direkte sportssendinger og formidle underholdning via tredje generasjons mobiltelefoni.
Brad Kwong er konsernsjef i Worldzap og sier til digitoday at de allerede gjennom Kirch og Prisma har kapret rettighetene til tyske Bundesliga og Ishockey-VM. I tillegg forhandler de om internasjonale fotballrettigheter, men Kwong vil ikke si noe om det dreier seg om VM i Fotball.
Prisma har allerede medierettighetene for fotball-VM i 2002 og 2006 via tradisjonelle distribusjonskanaler som fjernsyn.
Kwong opplyser at de kun fokuserer på tredje generasjon mobil og kommer til å bruke WAP og SMS som testplattformer for å lære mer om konsumentene og bruksmønstre. På UMTS skal de levere nesten-live videosnutter pluss muligheter for betaling av regninger, reklame og liknende.
- Våre aksjonærer regner ikke med at vi skal gå i overskudd før om et par år. Og vi regner ikke selv med å tjene enorme summer i første omgang, sier han. Læringskurven skal gå gjennom eksisterende mobilteknologi, og Kwong forteller at de både skal selge rettigheter og utvikle egne applikasjoner som skal selges videre.
Det er perioden 2003-2005 som blir kritisk for selskapet.
Kwong er selv nord-amerikaner (canadier), men har befunnet seg i Europa de siste fire årene. Han sier at de ulike plattformene i Nord-Amerika gjør det vanskelig for amerikanerne å holde tritt med europerne i mobilracet. Derfor satser han heller på at det er euopeerne som vil drive utviklingen fremover.
I en pressemelding fra lanseringen av Worldzap i mars i år, anslår selskapet at 50 prosent av alle fremtidens mobiltelefoner vil kunne motta data gjennom bredbåndstjenester (tallet er estimert til år 2003 med én milliard brukere).
Det er muligheten til å nå kundene i et privat miljø (én-til-én på mobilen) som gjør at Prisma og Worldzap ser enorme kommersielle m-handelsmuligheter gjennom UMTS.