I sommer konstaterte Boeing at tjenesten «Connexion» var en flopp, og bestemte seg for å legge ned. Connexion hentet Internett-signaler fra satellitter og formidlet dem videre til flypassasjerene over et internt trådløst nett. Tjenesten var tilgjengelig på lange turer hos flere flyselskaper, blant dem SAS.
Les også:
- [05.07.2010] – Fly-bredbånd tar av i år
- [10.12.2007] Nye forsøk med Internett på fly
- [20.06.2007] EU gir grønt lys for mobilbruk på fly
- [25.01.2007] Drømmefly får likevel ikke trådløst nett
- [18.08.2006] Boeing gravlegger internett-tilbud på fly
- [22.06.2006] Internett på fly er en flopp
Boeing hadde investert rundt en milliard dollar i prosjektet. Driftsutgiftene kom på 100 millioner dollar i året.
Ifølge Wall Street Journal, prøver et konsortium av flyselskaper og satellittselskaper – blant dem Lufthansa, Panasonic Avionics, SES Global og Viasat – å redde tjenesten.
En tidligere leder i Connexion sier til avisa at det kan la seg gjøre å få til en kommersielt levedyktig tjeneste, forutsatt at man fjerner den fra bestemte ruter til Asia, Afrika og Stillehavsregionen. En representant for Panasonic sier at det arbeides med en lang partnerliste og en gjennomførbar plan. Trolig vil Connexion ikke kunne komme i gang igjen før tidlig i 2008, gitt at konsortiet lykkes.
Boeing er ikke med på samtalene. Selskapet faser ut tjenesten og skal ta sikte på å legge den helt ned fra 31. desember.
Undertegnede fløy med SAS over Atlanterhavet for to uker siden, og konstaterte at Connexion fortsatt var tilgjengelig, gratis.
Det ble forklart at siden ingen kunne garantere for tjenesten, ville man heller ikke ta seg betalt. Båndbredden ble målt til 90 kb/s ned og 36 kb/s opp. Det lot seg gjøre å lese nyhetstjenester og betjene artikkelsystemet til digi.no, men med så lav båndbredde er det klart at man må avstå fra mer avanserte nettjenester.