Den svenske medie- og reklameavisen Resumé startet i dag for alvor med en annonsekampanje på Internett som får deg til å stoppe opp. På vei ut av nettavisen får du opp et vindu som opplyser deg at du har brukt så og så lang tid på Resume.se.
Venter du litt til, får du vite at det egentlig ikke er noe mot den tiden som papiravisleserne bruker på morgenaviser. 38 minutter daglig skal svenske abonnenter visstnok bruke på trioen Dagens Nyheter, Göteborgsposten og Sydvenska Dagbladet.
- Dette er en business-to-business-annonse som er rettet mot annonsører. Den kreative tanken står Sveriges største reklamebyrå bak, forklarer Andreas Dalin, redaktør av Resume.se.
Han startet uttestingen av annonsen i forrige uke. Ikke minst var det viktig å teste det tekniske opplegget på den, i det den ble kodet og lagt på toppen av hele siten.
- Det er ikke mye nettavisen blir forsinket av å ha den liggende på toppen, hevder han.
Dalin er heller ikke bekymret for å gi bort annonsører til en annen reklamekanal i disse tøffe tider for mediebransjen. Ifølge annonsen bruker avisleserne betydelig lengre tid på morgenavisen enn nettbrukerne på Resume.se (forutsatt at du ikke surfer 38 minutter av gangen på den svenske siten).
- Det er jo ingen hemmelighet at man surfer kjapt. Man bruker jo mye lengre tid på en morgenavis enn en internettavis. Det er ikke meningen med annonsen å la den ene kanalen banke løs på den andre, det dreier seg kun om ulike konsumentvane innen mediene, mener webredaktøren.