Telenor Norge jobber fremdeles med å finne den grunnleggende årsaken til at kritiske systemer for politi og taxi brøt sammen i forrige uke.
– Vi vet at feil i kjølesystemet førte til at datautstyret ble for varmt og slo seg av. Det skal det gjøre for ikke å bli ødelagt av overoppheting. Derimot vet vi ikke hvorfor kjølemaskinen sluttet å virke, sier kriseleder Lars Vågsdal til digi.no.
Les også: Nettbrett stanset togene
Stoppet telefoner
Feilen rammet utstyr som betjener systemer for geoposisjonering for drosjer og politi, samt Bank ID på mobil.
I tillegg stoppet systemet knyttet til politiets fellesnummer 02800, som sørger for å rute telefoner fra publikum til nærmeste politidistrikt, i forhold til hjemmeadresse eller basestasjon.
Nå jobber driftsavdelingen hos Telenor sammen med en underleverandør med å finne den såkalte rot-årsaken.
Reserve var ikke nok
Slike anlegg har som regel reserveforsyning, såkalt redundans, på strøm, kjøling og bredbåndslinjer for å redusere risikoen for driftsstans.
– Hva slags redundans er det på kjølingen i dette datasenteret?
– Det er reservekjøling, men hvorfor dette ikke fungerte som det skulle, vurderes fortsatt, svarer Vågsdal.
– Kan det da være snakk om grunnleggende feil i hvordan infrastrukturen i datasenteret er designet?
– Jeg kjenner ikke til hvordan dette er utformet, så det kan jeg ikke svare på.
Fra samme sted: Ny sjef - gammel kurs
Ny type feil
Nyere serverrom og datasentre har gjerne bedre redundans enn eldre.
Kriseleder Vågsdal er også IT-leder for Telenor Norge og kan bekrefte at det aktuelle senteret ikke er av den eldste sorten.
– Det ble oppgradert for ikke mange år siden og er et moderne anlegg, sier han.
Problemstillingen er ny for IT-lederen.
– Dette har jeg ikke opplevd tidligere, og jeg har jobbet i Telenor en del år. Uansett vet vi av erfaring at det tar tid å finne ut av feil på denne typen infrastruktur - hus, kraft og kjøling, som vi kaller det, sier Vågsdal.
Les også: Millionbeløp til å avdekke falske basestasjoner
Fikk ikke varslet
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ble ikke varslet om denne hendelsen.
Årsaken er at varslingssystemet til Telenor også ble slått ut av den samme feilen.
– Dette er ikke mer komplisert enn en e-post som operasjonsleder hos Telenor benytter til å informere oss om slike situasjoner. Og serveren for den e-posttjenesten lå på det samme området som de andre systemene, sier seksjonssjef for sikkerhet og beredskap Rune Kanck hos Nkom.
Han har bedt om en hendelsesrapport om utfallet.
– Men vi ser ikke på dette som en stor hendelse, så det blir neppe snakk om noe form for sanksjoner i denne saken, sier han til digi.no.
Mer fra den kanten: Mobilnettet får egen strømmekanal