TELEKOM

Kjølemysteriet på Fornebu

Reservesystemet fungerte ikke som det skulle. Nkom: – Ble ikke varslet.

Telenor sliter med å finne den grunnleggende årsaken til kjølefeilen, som også slo ut systemet som skulle varsle myndighetene om hendelsen.
Telenor sliter med å finne den grunnleggende årsaken til kjølefeilen, som også slo ut systemet som skulle varsle myndighetene om hendelsen. Bilde: Espen Zachariassen
13. mai 2015 - 14:36

Telenor Norge jobber fremdeles med å finne den grunnleggende årsaken til at kritiske systemer for politi og taxi brøt sammen i forrige uke.

– Vi vet at feil i kjølesystemet førte til at datautstyret ble for varmt og slo seg av. Det skal det gjøre for ikke å bli ødelagt av overoppheting. Derimot vet vi ikke hvorfor kjølemaskinen sluttet å virke, sier kriseleder Lars Vågsdal til digi.no.

Les også: Nettbrett stanset togene

Stoppet telefoner

Feilen rammet utstyr som betjener systemer for geoposisjonering for drosjer og politi, samt Bank ID på mobil.

I tillegg stoppet systemet knyttet til politiets fellesnummer 02800, som sørger for å rute telefoner fra publikum til nærmeste politidistrikt, i forhold til hjemmeadresse eller basestasjon.

Nå jobber driftsavdelingen hos Telenor sammen med en underleverandør med å finne den såkalte rot-årsaken.

Reserve var ikke nok

Slike anlegg har som regel reserveforsyning, såkalt redundans, på strøm, kjøling og bredbåndslinjer for å redusere risikoen for driftsstans.

– Hva slags redundans er det på kjølingen i dette datasenteret?

– Det er reservekjøling, men hvorfor dette ikke fungerte som det skulle, vurderes fortsatt, svarer Vågsdal.

– Kan det da være snakk om grunnleggende feil i hvordan infrastrukturen i datasenteret er designet?

– Jeg kjenner ikke til hvordan dette er utformet, så det kan jeg ikke svare på.

Fra samme sted: Ny sjef - gammel kurs

Ny type feil

Nyere serverrom og datasentre har gjerne bedre redundans enn eldre.

Kriseleder Vågsdal er også IT-leder for Telenor Norge og kan bekrefte at det aktuelle senteret ikke er av den eldste sorten.

– Det ble oppgradert for ikke mange år siden og er et moderne anlegg, sier han.

Problemstillingen er ny for IT-lederen.

– Dette har jeg ikke opplevd tidligere, og jeg har jobbet i Telenor en del år. Uansett vet vi av erfaring at det tar tid å finne ut av feil på denne typen infrastruktur - hus, kraft og kjøling, som vi kaller det, sier Vågsdal.

Les også:  Millionbeløp til å avdekke falske basestasjoner

Fikk ikke varslet

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ble ikke varslet om denne hendelsen.

Årsaken er at varslingssystemet til Telenor også ble slått ut av den samme feilen.

– Dette er ikke mer komplisert enn en e-post som operasjonsleder hos Telenor benytter til å informere oss om slike situasjoner. Og serveren for den e-posttjenesten lå på det samme området som de andre systemene, sier seksjonssjef for sikkerhet og beredskap Rune Kanck hos Nkom.

Han har bedt om en hendelsesrapport om utfallet.

– Men vi ser ikke på dette som en stor hendelse, så det blir neppe snakk om noe form for sanksjoner i denne saken, sier han til digi.no.

Mer fra den kanten: Mobilnettet får egen strømmekanal

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.