Norske Questback, som er Europas største aktør innen online spørreundersøkelser, melder tirsdag at de har kjøpt den tyske konkurrenten Globalpark AG.
- Det nye selskapet forventer å oppnå en omsetning på 320 millioner kroner i løpet av sitt første driftsår, og blir med dette posisjonert som den ubestridte lederen i det europeiske EFM (Enterprise Feedback Management)-markedet, i tillegg til et av de absolutt ledende selskapene globalt, melder selskapet i en pressemelding.
Dagens Næringsliv, som omtalte oppkjøpet tirsdag, skriver at etter hva de erfarer betalte det norske selskapet et sted mellom 145 og 240 millioner kroner for å sikre seg konkurrenten. Selskapene selv vil ikke gi detaljer om dette.
–Vi er veldig glade for å ønske Globalpark velkommen til QuestBack-gruppen. Selskapets geografiske dekning, samt deres 125 høykompetente medarbeidere vil være en stor styrke for QuestBack og vår posisjonering. Et viktig mål er å utvikle vårt tilbud innen sosiale medier og SCRM (social CRM, red. anm). Deres avanserte løsninger vil bidra med det vi trenger for å nå bedre ut mot høyende-markedet, og gi oss et stort konkurransefortrinn i det amerikanske markedet, sier Questbacks administrerende direktør, Ivar Kroghrud. Han henviser til at Globalpark har virksomhet i USA.