Det norske IT-selskapet Cxense, med John Markus Lervik i spissen, kjøper danske Emediate, som er Nordens største leverandør av digitale annonseløsninger. Nå er planen å bli verdensledende innenfor digital annonsering og «big data».
Det er et heftig marked de to selskapene sammen skal erobre. Ifølge en melding fra Cxense og Emediate ble det omsatt digitale annonser for 24,3 milliarder euro i 2012 og den samlede globale markedet er anslått til å ha en verdi på svimlende 503 milliarder dollar i 2013. Det er dette markedet som nå skal erobres.
Emediate har 52 prosent av det nordiske markedet innen digitale annonseringsløsninger. Dette skal nå kombineres med Cxense sin teknologi for å behandle store datamengder og tilby målrettede annonseringsløsninger.
– Cxense hjelper bedrifter til å anvende kundedata slik at de kan føre en mer relevant dialog med sine målgrupper, i riktig kontekst og i sann tid. Emediate passer som hånd i hanske til Cxense fordi selskapet bidrar til å utvide våre annonseløsninger og dermed gi oss mulighet til å tilby nye løsninger innenfor Big Data-teknologi til ledende medieselskaper i markedet, sier Pål Petersen, Chief Commercial Officer i Cxense .
CXense har vokst kraftig det siste året, og doblet inntektene. De har siden starten primært siktet seg inn mot mediemarkedet og har fått flere større mediehus på kundelisten. Du kan lese mer om selskapet, og gründer John Markus Lerviks planer her: «Det begynner å bli ganske artig».
Det norske oppstartsselskapet betaler 62 millioner kroner for samtlige aksjer i Emediate. Oppkjøpet ble finansiert av at selskapet hentet inn 90 millioner kroner i frisk kapital fra eksisterende og noen utvalgte nye investorer.
Les også:
- [01.07.2014] – Vellykket børsintro for Cxense
- [21.11.2013] Steria vant skatten
- [15.11.2013] IT-eventyr til 400 millioner
- [25.10.2013] Snart slutt for tredjeparts cookies
- [01.02.2013] Kapret The Economist
- [14.12.2012] Henter millioner til nytt IT-eventyr
- [17.09.2012] - Det begynner å bli ganske artig