Fiat gjorde det i Dagbladet. Toyota gjorde det i Aftenposten. Nå har trenden nådd IT-annonsørene og fagpressen. Microsoft har bestemt seg for å sette i gang sin nye .Net-kampanje med å kjøpe all annonseplass i IT-avisen Computerworld Norge (CW) ,skriver Kampanje.com i dag.
- Det er første gangen det har skjedd for vår del, sier viseadministrerende direktør Thomas Bergerskogen i Computerworlds utgiverselskap IDG, IDG, til digi.no.
- Endel av annonsørene får endel ekstra oppmerksomhet rundt det i form av PR. Vi har hatt diskusjoner med andre IT-aktører rundt det samme annonseopplegget, men ikke kommet til noe konklusjon, sier Bergerskogen.
- Som leser hadde jeg selvfølgelig lurt litt hvis jeg hadde sett den ene Microsoft-annonsen etter den andre i samme avisen, medgir han.
Det er tirsdag 30. april at Computerworld kun skal fylles med Microsoft-annonser. Bergerskogen vil ikke røpe hvor mye Microsoft har betalt for annonsekampanjen, men opplyser at hvis en annonsør skal kjøpe all annonseplass i ett nummer, vil det koste et sted mellom 700.000 og 800.000 kroner i bruttopriser, prisen avhenger av hvor mange sider det er totalt i den spesifikke utgaven.
Han mener imidlertid at dette ikke er noe nytt fenomen, men at for eksempel en kontorutstyrsleverandør har gjort dette jevnlig i bladet Kapital i mange år.
Informasjonssjef i Microsoft Norge, Microsoft Norge ASKristin Innvær Wåle, sier til digi.no at det er mediebyrået i JBR McCann som har valgt mediemiksen for IT-annonsøren.
- Bakgrunn for de valgene vi har gjort, er at dette er en mer målrettet kampanje. Vi vil nå ledere og beslutningstakere i bedrifter i en business-to-business-kampanje, og Computerworld er et medium hvor man vil treffe majoriteten av disse. Annonseringen i CW er starten på en kampanje som vil gå over tid, både på print og på nett, sier Wåle.
Hun vil ikke oppgi hvor mye Microsoft betaler for den norske markedsføringen.
I fjor høst kjørte Microsoft en kampanje for det nye operativsystemet XP, der Internett, med unntak av Microsoft-portalen MSN Norge, var ekskludert fra markedsføringen. Nå er et utvalg av nettsteder tatt inn i varmen igjen, mens det ikke blir noe TV-reklame.
- Forrige gang var det en mer omfattende målgruppe vi prøvde å nå. Med den forestående .Net-kampanjen er det typisk referansemarkedsføring hvor kunder står frem og forteller om sine erfaringer med produktet, sier Wåle.
I tillegg til fagpresse og næringslivspresse skal kampanjen kjøres på DM og flyplassreklame.