IBM kunngjorde i forkant av den offisielle åpningen av sitt store kundearrangement Lotusphere i Orlando at de har kjøpt Hongkong-selskapet Outblaze som leverer nettsky-tjenester til bedrifter, innen e-post, sikkerhet, samarbeid, sosiale nettverk, arkivering og spill.
Outblaze skal brukes til å utvide IBMs egen nettsky-tjeneste Bluehouse, som i dag tilbys gratis i betautgave, med tjenester beregnet på å gi ansatte anledning til raskt å etablere samarbeidsordninger med andre i og utenfor bedriften, som fildeling gjennom online-mapper for dokumenter, nettsteder viet spesielle prosjekter, webmøter, skjemabaserte undersøkelser med mer.
Bluehouse er IBMs første produkt fra nettsky-initiativet «Cloud Services Initiative» som IBM kunngjorde i oktober 2008. Det er ventet at nettskyen og «Software as a Service» (SaaS) blir en vesentlig del av nyhetene som skal kunngjøres når Lotusphere åpnes offisielt mandag morgen, Florida-tid.
Les også:
- [16.06.2009] IBM lanserer nettsky-tjenester i tre nivåer
- [19.02.2009] Ikke alltid rimeligere å leie programvare
- [03.02.2009] Erstatter IBM Lotus med Microsoft Outlook
- [22.01.2009] Vil sende Microsoft Office på museum
- [20.01.2009] «LotusLive» starter med 400 millioner brukere
- [19.01.2009] Hevder Lotus igjen øker mot Microsoft
- [07.10.2008] IBM tilbyr bedrifter samarbeid i nettskyen
Outblaze ble grunnlagt i Hongkong i 1998, og har siden etablert kontorer i både Storbritannia og USA. Det er ikke børsnotert, og det er ikke kjent hva IBM har betalt. Selskapet har 200 ansatte. Tjenestene leveres gjennom en egenutviklet web 2.0-plattform.
E-posttjenesten til Outblaze omfatter 40 millioner e-postkasser fordelt på 480 000 unike domener. I tillegg leverer Outblaze løsninger for antispam og antivirus til ytterligere 36 millioner e-postkontoer. Tjenestene leveres på 22 språk i til sammen 100 land.
I tillegg til e-post og sikkerhet – som også omfatter e-postarkivering, håndheving av opphavsrett, katastrofegjenvinning og sikkerhetskopiering med søk og gjenoppretting – leveres samarbeidsløsninger som avtalebøker og kontaktlister for grupper og individer, fil- og dokumentdeling og en egen plattform for sosiale nettverk med lynmelding, digital fora, deling av bokmerker, blogging, wiki og så videre, samt online spill av forskjellige typer. Funksjonaliteten utgjør med andre ord en ganske formidabel utvidelse i forhold til det Bluehouse beta kan tilby i dag.
I en offisiell uttalelse sier Lotus-sjef Bob Picciano at kjøpet av Outblaze viser hvordan Lotus satser på å levere sikre og skalerbare nettskyløsninger, på en måte som kunder kan nyttiggjøre seg raskt med minimal medvirkning fra egne IT-folk. Lotus er i ferd med å meisle ut en strategi som trolig går ut på å kunne tilby også de mest avansert Lotus-tjenestene, som web- og videokonferanser – som tjenester i nettskyen.
– IBM vil hjelpe bedrifter til å overvinne hindringer knyttet til tid, avstand og tilhørighet, slik at de raskere kan samarbeide med andre og levere bedre resultater for forretningen, sa Picciano.
Målgruppen for Bluecloud og Cloud Services Initiative er både store og små bedrifter.
Les også:
- [16.06.2009] IBM lanserer nettsky-tjenester i tre nivåer
- [19.02.2009] Ikke alltid rimeligere å leie programvare
- [03.02.2009] Erstatter IBM Lotus med Microsoft Outlook
- [22.01.2009] Vil sende Microsoft Office på museum
- [20.01.2009] «LotusLive» starter med 400 millioner brukere
- [19.01.2009] Hevder Lotus igjen øker mot Microsoft
- [07.10.2008] IBM tilbyr bedrifter samarbeid i nettskyen