Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt 889 klager på det børsnoterte selskapet, som er landets nest største bredbåndsselskap.
Rundt 100 forbrukere har dessuten henvendt seg til Forbrukerombudet for å klage på selskapet, og dermed har til sammen cirka 1.000 av de 130.000 kundene bedt forbrukerorganisasjonene om hjelp, skriver Aftenposten.
Både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har hatt hyppige møter med NextGenTel. Fredag skal det gjøres et nytt forsøk.
- NextGenTel skiller seg klart ut på en negativ måte. Mange kunder hevder at de aldri har bedt om tjenestene fra selskapet, og de klager på dårlig kundeservice. Det er dette vi skal ta opp på møtet på fredag. Vi føler at vi har en positiv dialog, sier Silje Kvalvik i Forbrukerombudet.
Seniorkonsulent Per Johnsen i Forbrukerrådet håper på bedring, men sier at antall klager likevel øker.
- Antallet klager øker dessverre. Det som er positivt er at selskapet erkjenner problemene. Vi kommer til å be om et nytt møte i begynnelsen av neste år, sier han.
NextGenTel opplyser at selskapets førsteprioritet er valuta for pengene, ikke kundeservice.
- Man må se på hva man får og hva man betaler for, sier informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel.
Markedsdirektøren sier videre at målet er å gjøre kundene så selvhjulpne som mulig. Han innrømmer samtidig at det ikke er bra å ha et stort antall misfornøyde kunder over tid.
- Vi har iverksatt mange tiltak. Blant annet har vi økt bemanningen, og vi er i ferd med å rekruttere ny leder til avdelingen. Vi har tro på at nytt lederskap og ny kompetanse skal hjelpe, sier han.