Det første innlegget om problemer med batterilevetiden til iPhone 4S kom 15. oktober på Apple Support Communities. I skrivende stund er det nesten 3000 innlegg, nesten dobbelt som mange som det var fredag ettermiddag.
Beskrivelsen av problemet varierer. Noen sier batteriet tappes 20 prosent over natta. Andre sier det tappes 50 prosent av å ligge ubrukt i tre timer. Det pågår følgelig en intens diskusjon om hva problemet kan være.
Sannsynligvis dreier det seg som en eller flere tjenester med en programvarefeil som gjør dem hyperaktive.
En av meldingene er fra en bruker som hevder å ha funnet løsningen, i måten Notification Center håndterer Exchange. Han angir noen grep som han opplever øker batterilevetiden betraktelig. Feilen ligger ikke i Exchange, men i Notification Center.
Andre teorier går ut på at noe kan være galt i lokaliseringstjenesten.
Operativsystemet til iPhone 4S, iOS 5, kan sende diagnoseinformasjon til Apple dersom brukeren aktiverer den. Denne tjenesten er antakelig ikke i stand til å fange opp feilen eller feilene som tapper batteriet: Den britiske avisen Guardian melder at Apple har kontaktet brukere direkte om problemet.
Ellers foreligger ingen kommentarer fra Apples side, enda flere og flere medier lufter problemet, og det sprer seg et inntrykk av enda en grunnleggende svakhet i Apples kvalitetskontroll, på linje med den som utløste «antennagate» i iPhone 4 og som siden viste seg å være en programvarefeil.