BEDRIFTSTEKNOLOGI

Klar med 3D-standard for weben til våren

Flere støtter arbeid for rask og plugin-fri 3D-grafikk i nettleseren.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. aug. 2009 - 12:04

Khronos Group kunngjorde i mars i år et forslag om å etablere en standard for visning av maskinvare-akselert 3D-grafikk i nettlesere. En arbeidsgruppe med navnet «Accelerated 3D on Web» ble da opprettet.

Nå har den kommende standarden fått navnet WebGL og en ny arbeidsgruppe, WebGL working group, har blitt etablert.

WebGL i skal definere en JavaScript-tilknytning til OpenGL ES 2.0 for å sikre rik 3D-grafikk innen nettlesere på enhver plattform som støtter OpenGL eller OpenGL ES-standardene. WebGL skal tilbys royaltyfritt til alle utviklere.

Med i arbeidsgruppen er representanter for blant annet AMD, Ericsson, Google, Mozilla, Nvidia og Opera Software. Det at både Apple, Intel, Microsoft og Nokia i alle fall foreløpig ikke ser ut til å være representert, er selvfølgelig ingen fordel for utbredelsen av standarden.

Det er uklart om det er noen forbindelser mellom arbeidsgruppen og WebGL-prosjektet som finnes på SourceForge. Prosjektet ble opprettet allerede i 2005 og ser ut til å ha omtrent samme målsetning som den nye arbeidsgruppen. Men arbeidet ser ut til å ha stagnert.

WebGL-arbeidsgruppen sikter på sin side mot å komme med en offentlig utgivelse i løpet av første halvdel av 2010.

WebGL-spesifikasjonen vil baseres på Canvas-elementet som er en del av HTML 5-spesifikasjonen. Dette elementet støttes allerede av flere nettlesere og brukes i dag primært til å gjengi 2D-grafikk. Sammen den markerte økningen i JavaScript-ytelsen til flere av dagens nettlesere, ventes dette å kunne bidra til utvikling av en rekke ulike webapplisjoner som tar i bruk 3D-grafikk for å forbedre brukeropplevelsen.

- Weben har allerede sett en spredning av 2D-grafikkapplikasjoner, og vi mener at 3D er det neste skrittet for Firefox. Vi ser fram til en ny klasse med 3D-utsmykkede webapplikasjoner innenfor Canvas, og til kreative synergier mellom OpenGL-utviklere og webutviklere, sier Mozillas Arun Ranganathan, som leder WebGL-arbeidsgruppen, i en pressemelding.

- Google er engasjert i åpne webstandarder og er veldig begeistret over å være en del av WebGL-initiativet. Vi mener at WebGL er et viktig skritt framover mot å gjøre 3D med høy ytelse mulig i nettleseren, sier Matt Papakipos, teknisk direktør i Google, i pressemeldingen.

Google satser dog på to hester og utvikler også en egen løsning for 3D-grafikk i nettleseren, O3D. Denne teknologien tilbys som en plugin til flere nettlesere og vil bygges inn i selskapets egen nettleser, Chrome. Mye tyder dog på at Google ikke ser noe i veien for å støtte både O3D og WebGL, som trolig vil supplere hverandre i tilnærmingen til innholdsutviklerne.

- WebGL-arbeidsgruppen i Khronos er et unikt forum som vil bringe samme nettleser og silisium-leverandører for å skape et lavnivå og grunnleggende programmeringsgrensesnitt for 3D på weben, sier Neil Trevett, president for Khronos Group og visepresident i Nvidia.

- Khronos vil henvende seg til sentrale webstandardgrupper og et bredere fellesskap for å sikre at WebGL blir en hensiktsmessig, dynamisk og muliggjørende del av web-økosystemet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra