KARRIERE

Klarer fortsatt å ansette IT- folk i hundretall

Marthe Outzen tiltrekker gode medarbeidere ved å gjøre Steria tydelig i markedet.

13. mars 2008 - 07:14

Steria har klart det mange IT-bedrifter nærmest vil se på som umulig. Siden 2004 har selskapet ansatt flere hundre ansatte enten fra konkurrenter eller nyutdannede. Ingen har blitt rekruttert fra utlandet.

Allerede i 2003, mens IT-bedriftene var inne i sin verste nedbemanningsperiode, snudde Steria på flisa, og begynte å ansette IT-folk.

Som et av landets første arbeidsgivere opprettet Steria en egen stilling som skulle markedsføre selskapet mot potensielle medarbeidere.

Marthe Outzen er ansatt som ansvarlig for såkalt «employer branding» i Steria som ganske enkelt betyr å merkevarebygge arbeidsgivere, slik at det blir mer attraktivt å jobbe eller søke jobb i bedriften.

Ifølge foreningen HR Norge er Steria en av ganske få selskaper i Norge som satser på dette området. De fleste har ikke et klart fokus på dette området.

Markedet har blitt stadig mer støvsuget for arbeidskraft, men selv i fjor klarte Steria å ansette 104 nye kolleger.

I dag har Steria 325 ansatte, og selv om selskapet har klart å kapre mange nye er det også et faktum at 160 har sluttet i Steria siden 2004.

Dette har vært folk som ikke har hatt den riktig type kompetanse til den nye profilen til Steria eller som selv har valgt å gå.

– Det har vært helt nødvendig for oss å ha fokus på merkevare ettersom vi i 2002 endret profil og gikk fra å være produktorientert til ren konsulentvirksomhet, forteller Outzen til digi.no.

Outzen kommer fra en annen stilling i Steria, der hun har jobbet siden 2003. Før dette har hun studert og siden jobbet i til sammen ti år i Belgia, blant annet for PriceWaterhouseCoopers og i rekrutteringsselskapet Alexander Hughes.

Konsulentselskapet, som jobber for store virksomheter i offentlig og privat sektor, har gjort flere grep, blant annet startet sin egen lille IT-skole for erfarne konsulenter med kompetanseprogram.

Dette tiltaket skaffet 17 seniorkonsulenter fra konkurrentene. Steria brukte sine 45 rådgivere til å være mentor for de nye konsulentene som i kombinasjon av coaching, individuell oppfølging og kursmoduler, har blitt drillet til å bli superkonsulenter.

Ifølge Outzen har det ikke vært nødvendig å strekke seg med ublu lønninger for å tekkes nye konsulenter. Derimot tror hun utsiktene til videre utvikling av kompetanse, har vært drivende.

Steria bruker hele 10 prosent av sin omsetning til kompetansebyggende tiltak.

– Hver ansatt har krav på hvert år å få tre ukers kurs i områder de selv ønsker å videreutvikle seg i, forteller Outzen til digi.no.

Steria bruker mye av sin tid til å være ute hos høyskolene og universiteter for å hente inn nyutdannede. Det er spesielt NTNU som har vært en viktig rekrutteringskanal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra