Khronos Group har nå lagt fram en ferdig versjon 1.0 av WebGL. Det åpner for maskinvareakselerert 3D-grafikk direkte i nettleseren, uten installasjon av utvidelser.
Den nye webstandarden støttes av Google, Mozilla, Apple og Opera Software. Microsoft har så langt vegret seg mot bruk av teknologien.
Google ble først ut med WebGL-støtte med lanseringen av Chrome 9 forrige måned. Firefox 4 er ventet ferdigstilt denne måneden, også den støtter WebGL. Det samme gjør utviklerversjoner av Opera 11.50, samt Webkit som Apple Safari er basert på.
Det betyr at man innen kort tid vil ha bred støtte for en standardisert metode for å skape 3D-grafikk i nettleseren. Med et stort unntak for Microsofts nettleser.
Den kommende Internet Explorer 9 vil ikke få støtte for WebGL, trolig fordi den er basert på OpenGL – en 3D-standard som direkte konkurrerer mot Microsofts egen Direct3D-teknologi.
Khronos valgte den store spillkonferansen Game Developers Conference i San Francisco denne uken som åsted for å lansere WebGL-spesifikasjonen. Spillbransjen er åpenbart en viktig arena for teknologien som gjør det mulig å mikse avansert 3D-grafikk med Javascript og HTML5.
Opera Software har for øvrig lagt ut en smakebit av en demonstrasjon de planlegger å avholde på samme spillkonferanse, som viser noen av mulighetene med WebGL.
Les også:
- [21.05.2014] Nå er Internet Explorer klar for spill
- [02.04.2013] Trolig WebGL-støtte i IE11
- [30.11.2011] Lover bedre nettlesergrafikk i Windows
- [02.08.2011] EU gransker websikkerheten
- [17.06.2011] Microsoft advarer mot WebGL
- [16.03.2011] Viser fram IE10
- [04.02.2011] Chrome først med 3D-støtte