Forbrukerombudet har i dag avgjort at de ikke har innvendinger mot at Netcom markedsfører LTE som «4G». Samtidig oppfordrer de Netcom til å opplyse kundene om hva slags ytelse de kan vente seg når de tar i bruk «4G».
Les også:
- [09.05.2011] – «Inntil»-hastighet er villedende
- [04.04.2011] Advarer mot villedende reklame for «4G»
- [26.01.2011] – Villedende ikke å si hvor rask «4G» faktisk er
– Vi tror Forbrukerombudet har gjort en riktig vurdering og fattet et klokt vedtak, sier fungerende kommunikasjonssjef Charlotte Erikstad i Netcom til digi.no.
Erikstad viser til at Forbrukerombudet erkjenner at LTE er en annerledes teknologi og godt kan kalles «4G».
Hun sier at Netcom stiller seg positivt til oppfordringen om å informere kundene om den faktiske ytelsen de kan vente seg når de abonnerer på mobilt bredbånd.
– Vi vil informere om dette når folk kjøper «4G», og vi har et ønske om å opplyse om dette i markedsføringen, presiserer hun.
Netcom uttalte før jul at de vår åpne for å differensiere abonnementer på mobilt bredbånd etter ytelse, slik leverandører av fast bredbånd har gjort i mange år.
– Vi er fortsatt åpne for dette, men har ikke tatt stilling til når vi ønsker å gå ut med denne typen differensiering, sier Erikstad.