De ti største nettbutikkene for IT-produkter i Norge hadde til sammen en omsetning på 1,67 milliarder i 2004, melder bransjebladet IT-bransjen. Dette betyr at salget økte med 25 prosent fra året før, en voksen vekst for en stadig mer moden bransje.
Det er flere endringer nedover listen, men på toppen troner Komplett som før. Selskapets norske nettbutikk er, som i fjor, større enn sine fem nærmeste konkurrenter til sammen, med en omsetning på 766 millioner. Selskapet har i løpet av året slitt overgangen til nyt forretningssystem, som særlig ga fall i distributørdelen. Men på salg til sluttbrukere vokste de likevel med solide 16 prosent, eller over hundre millioner kroner.
I kroner og øre vokste de dermed mest, men prosentvis er de langt fra toppen. Komplett er ikke lenger fire ganger større enn sin nærmeste konkurrent. Andreplassen på listen skiftet i løpet av 2004 fra Dropzone til MPX, som også inkluderer fotobutikken XD. MPX omsatte for 204,5 millioner kroner. MPX hadde sitt første fulle driftsår i fjor.
Raskest prosentvis vokste imidlertid Netshop, som i sitt første fulle driftsår solgte seg inn på femteplass, med 91 millioner kroner.
Dermed befester Sandefjord sin dominans over norsk netthandel, med tre av de fem største aktørene, Komplett, MPX og Netshop. Både den største og de to som har vokst klart raskest de siste to årene er Sandefjordsbaserte.
Neste år kan dessuten Netshop komme til å vokse forbi PSdata, som var nummer to etter Komplett for to år siden, men har hatt en svakere salgsutvikling enn sine konkurrenter. Salget økte noe i fjor, trolig takket være salg til kunder av Officeshop, som nå er lagt ned og faller ut av listen.
Bakfra på listen kommer aktører som Mamoz og PCutstyr, som begge har hatt sterk utvikling de siste årene. De er ikke riktig oppe i toppdivisjonen ennå, men ser ut som de beste kandidatene til å klare spranget. Multicom ser derimot ut til å ha stagnert i forhold til sine konkurrenter, og kan rakst falle lavere enn dagens 6. plass.
It-bransjens oversikt omfatter kun selskaper som driver mer eller mindre rendyrket nettbutikk. Dell er derfor ikke med, men bransjebladet anslår at Dells nettomsetning utgjør rundt 60 prosent av totalomsetningen og er på størrelse med Kompletts.
Elkjøp og Experts er heller ikke med, men deres nettsatsing er så langt svært begrenset.
Totalt anslår bladet at det finnes mellom 120 og 150 IT-nettbutikker. Ikke alle er like solide og seriøse.
- Vi blir overrasket når vi samler inn tall og ser at nettbutikker som gir inntrykk av å være store aktører i virkeligheten har svært beskjeden omsetning og bare en eller to ansatte. Et godt råd kan være å ikke stole på en nettbutikk bare fordi den har et profesjonelt utseende, sier Bjørn Unnersaker, journalist i IT-bransjen.
Han mener det tryggeste er å handle fra en av topp-ti selskapene, som man vet er seriøse.