Gartner la i dag fram tall for mobilmarkedet i årets første kvartal, med spesiell vekt på smartmobiler. Tallene viser at mens antallet solgte mobiler faller for første gang siden andre kvartal i 2009, er det fortsatt kraftig vekst i smartmobilmarkedet. I første kvartal var mer enn hvert tredje solgte mobiltelefon globalt en smartmobil.
Dominansen til Android blir stadig større. 56,1 prosent av de solgte smartmobilene i første kvartal var Android-baserte. I fjerde kvartal i fjor var andelen på 50,9 prosent ifølge Gartner, mens den var på 36,4 prosent i første kvartal av 2011.
Veksten til Android skjer på bekostning av nesten alle de konkurrerende systemene. Apple opplevde betydelig vekst i fjerde kvartal etter lanseringen av iPhone 4S, men markedsandelen falt med 0,9 prosentpoeng i årets første kvartal til 22,9 prosent. I samme kvartal i fjor var andelen 16,9 prosent.
Det mer eller mindre dødsdømte Symbian-systemet til Nokia beholder tredjeplassen med 8,6 prosent. Det er egentlig ganske imponerende at selskapet i første kvartal greide å selge mer enn 12 millioner smartmobiler med et system uten framtid. Salget har likevel blitt mer enn halvvert på et år, da Symbian kun ble slått av Android og hadde en markedsandel på 27,7 prosent. I fjerde kvartal i fjor var markedsandelen på 11,7 prosent.
Også RIM med selskapets BlackBerry-system merker presset. Markedsandelen har falt fra 13,0 til 6,9 prosent på et år. I fjerde kvartal var markedsandelen på 8,8 prosent. Gartner mener at RIM er svært avhengige av å lykkes med neste versjon av BlackBerry, BB10. Men de første enhetene med dette systemet kan først ventes i fjerde kvartal.
Bada vokser
Bada er Samsungs eget smartmobil-operativsystem, som er det eneste bortsett fra Android som har økt markedsandelene det siste året – fra 1,9 prosent i første kvartal av 2011, innom 2,1 prosent i fjerde kvartal, til 2,7 prosent å første kvartal av 2012.
Nokias introdusjon av Windows Phone-baserte smartmobiler har ikke bidratt merkebart til økt markedsandel for Microsofts plattformer (både Windows Phone og Windows Mobile). Tvert imot. I løpet av det siste året har markedsandelen falt fra 2,6 til 1,9 prosent – det samme som den var i fjerde kvartal i fjor.
Gartner mener at salget av Windows-mobiler faktisk gått noe ned siden fjerde kvartal, fra 2,759 millioner til 2,713 millioner. Dette er likevel noe høyere enn i første kvartal av 2011, da det ifølge Gartner ble solgt 2,582 millioner Windows-mobiler.
Android ikke uproblematisk
Til tross for at Android som plattform gjør det sterkt, er ikke dette tilfellet for alle leverandørene som benytter Android. Gartner mener at det blir stadig vanskeligere for leverandørene å skille seg ut, bortsett fra på pris. Unntaket er i høyende-delen av markedet, hvor avansert maskinvare – kombinert med ekslusive applikasjoner og tjenester – fortsatt bidrar til differensieringen. Gartner mener at situasjonen ikke bedres av stadig kommer til flere aktører, ikke minst leverandører fra Kina.
Tabellen nedenfor viser salgstallene og markedsandelene til de 11 største leverandørene av mobiltelefoner. De mest markante endringene er framgangen til Samsung, Apple og ZTE, samt tilbakegangen til Nokia og LG.
Les også:
- [05.09.2013] Tror fremdeles på Windows Phone
- [02.11.2012] Nå har Android 75 prosent av markedet
- [14.08.2012] Android-salget øker kraftig
- [14.06.2012] Nokia kutter 10 000 stillinger
- [07.06.2012] Har ikke mistet troen på Windows Phone
- [30.05.2012] Android og iOS står for all smartmobilveksten
- [02.05.2012] Samsung til topps med smartmobiler
- [17.04.2012] – Ingen kommer og ber om en Windows-mobil
- [30.03.2012] Kollaps for Blackberry
- [07.02.2012] Apple og Samsung drar fra konkurrentene
- [19.01.2012] – Android passerer Windows i år
- [19.12.2011] – Ungdommen er lei av iPhone
- [15.11.2011] – Windows Phone-mobilene er for kjedelige
- [19.05.2011] Svært negative tall for Windows Phone 7