Microsoft har satset på Windows til alle skjermflater, men klarer ikke å erobre markedet for håndholdte enheter.
Uten nye toppmodeller i sikte har salget falt ytterligere fra allerede magre resultater.
I første kvartal ble det solgt under 2,3 millioner Windows-baserte smartmobiler, anslår Gartner i sin ferske prognose. De gir plattformen en global markedsandel på fattige 0,7 prosent.
Tilsvarende tall i fjor på samme tid lå på 8,27 millioner solgte enheter og en estimert markedsandel på 2,5 prosent.
Den fallende interessen skjer mens verdens appetitt for smartmobiler fortsetter å stige. I årets første kvartal økte salget med 3,9 prosent til 349 millioner enheter.
Android har det siste året økt sin markedsandel fra 78,8 til nå 84,1 prosent, ifølge anslaget, mens iOS endte på 14,8 prosent - ned fra 17,9 prosent.
At utfordreren på tredjeplassen gjør det svakt skyldes muligens at Microsoft i begrenset grad har kommet med nye, salgsutløsende Lumia-modeller.
Senest i forrige uke røpet Microsoft at de også planlegger å selge ut virksomheten som produserer enklere feature-telefoner til et datterselskap av Foxconn. Samtidig ble det antydet at det kan være slutt for Lumia-serien, skriver The Verge.
Windows på mobilen glimret også med sitt fravær under Microsofts årlige utviklerkonferanse i våres. Uttalelser har gått på at Windows på mobil først kan bli viktig for utviklere en gang til neste år. Selskapet har imidlertid lovet å satse videre på Windows 10 Mobile. Ryktene skal ha det til at en planlagt smartmobil med Surface-merkevaren vil se dagens lys i 2017.