En av de høyest priste egenskaper ved nettet er evnen til å gjøre kontinuerlige "markedsundersøkelser". Vi kan se, fra time til time, og fra døgn til døgn, hvilke saker DU liker å lese. Vi kan også se hvilke som ikke nødvendigvis er populære.
I en analyse av trafikken så langt i september, begynner det å skille seg ut et mønster. Vi begynner å se hva som er "godord" og hva som "fyord", i dine øyne.
.
Her finner du forresten de ti mest leste sakene på digi.no i går
Analysene lærer oss hvordan vi bør vinkle sakene våre og hvilke typer saker som slår an hos leserne. Som oftest er ikke resultatet overraskende. Innimellom blir vi likevel sittende å klø oss i hodet og lure på hvorfor en sær sak får oppsiktsvekkende mange oppslag, eller hvorfor en (ifølge oss selv) toppsak nesten ikke blir lest i det hele tatt.
Det vi lærte i forrige uke var at saker med ord som "WAP", "DAB", "russisk", "Sponheim" og "Malaysia" i tittelen, ikke er spesielt fengende. Faktisk snarere avskrekkende. (Redaksjonen kan i slike tilfeller slumpe til å uttale med et sukk at "åhh, leserne våre er så lite kulturelle..").
Derimot er ord som "gratis Internett", "iMac", "hacker" og "cracker" (og; Ja! Vi er klar over at det er forskjell på hacker og cracker, men send oss likevel gjerne en mail for å kjefte på oss for at vi ikke vet det - vi er vant til det), "fiasko", "Amiga" og "kokain", sikre vinnere.
Prosessor-stoff, dingser, duppeditter, oppgraderinger og virus-stoff leses også flittig.
Og selvfølgelig sex.
Mange tar seg også tid til å lese saker hvor tittelen pirrer nysgjerrigheten ("Spark sjefen og knus vekkerklokka!") eller svært kuriøse saker ("Telebubbies sniffer kokain og drikker vodka").