KOMMENTARER

Lukkethet og innlåsing er ut. Åpenhet og deling er «in»

KRONIKK: Derfor er nådeløs åpenhet noe som gavner alle.

Før beskyttet vi oss selv og markedet vårt ved å lage proprietære løsninger. Nå er det åpenhet som gjelder, skriver kronikkforfatteren.
Før beskyttet vi oss selv og markedet vårt ved å lage proprietære løsninger. Nå er det åpenhet som gjelder, skriver kronikkforfatteren. Bilde: Colourbox
Espen Thilesen
12. juli 2016 - 11:45

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Espen Thilesen er programvarearkitekt og skyekspert i IBM Norge.
Espen Thilesen er programvarearkitekt og skyekspert i IBM Norge.

Verden er i rask endring. Informasjonsteknologi er den viktigste driveren for forandring. Bransjer smelter sammen med IT som fellesnevner.

SAS har kommunisert at de er i ferd med å definere seg som IT-selskap mer enn flyselskap. Bankene går samme vei og de fleste av dem anser teknologiløsningene som sin viktigste suksessfaktor i tiden som kommer. Digital kompetanse i styrerom og toppledelsen er helt nødvendig, og kunnskap om konsekvensen av ulike teknologivalg er forretningskritisk.

Fra lukket til nådeløst åpen

IT-selskapet i Norge jeg jobber for har vært i front i den teknologiske utviklingen i mer enn hundre år.

Vår historie bør ha stor interesse for ledere i næringslivet og offentlig sektor. Jeg tenker da spesielt på hvordan vi har gått fra tydelig lukkethet til nådeløs åpenhet. Vi er ikke alene om en slik utvikling, men jeg har selv sett hvor langt inne en slik beslutning sitter – og hvor riktig den både føles og viser seg å være kommersielt når den er tatt og gjennomført.

Best for kundene

I gamle dager beskyttet vi oss selv og markedet vårt ved å lage proprietære løsninger. Løsningene vi solgte gjorde det vanskelig å velge oss bort når vi først var valgt. Kunder ble hos oss fordi det ofte var nærmest umulig å forlate oss. Vi kompliserte integrasjon mot konkurrerende løsninger – vi holdt hardt på kunnskapen vår og delte ikke.

Fortsatt er det store, globale aktører som opererer slik, men listen av dem som har innsett at delingskulturen bygger tillit og skaper nye muligheter, er lengre.

Mange av oss har valgt nådeløs åpenhet. Det er best for kundene våre fordi det gir dem merverdi og valgfrihet. Det bidrar til å opprettholde lønnsomhet. Derfor er denne veien best også for de som eier virksomheter som vår.

Tøffere konkurranse

Kampen om markedet blir stadig tøffere, nye selskaper som ikke bærer på en historie med store kostnader utfordrer oss etablerte. Se for eksempel på de indiske IT-selskapenes inntog i Norge. De har vunnet en rekke kontrakter basert på stor kapasitet og svært konkurransedyktige priser. Høyt tempo i utrulling av nye, kundevennlige løsninger blir stadig viktigere i konkurransen.

På den annen side vil en teknologiplattform som understøtter innovasjon, som åpner for tredjeparts løsninger og som reduserer «time to market», skape konkurransefortrinn. Proprietære, lukkede løsninger som skaper avhengighet til én leverandør svekker muligheten for langsiktige gode kundeforhold.

Slutt på tiden da én leverandør var best på alt

Verdien av begrensede ressurser svekkes ved deling. Med kunnskap er det motsatt. Verdien av kunnskap øker ved deling. Derfor er det viktig også å være tydelige på det vi ikke kan, slik at vi kan samarbeide med andre. Det er slutt på den tiden da én leverandør kunne levere de beste løsningene i alle tilliggende kategorier.

Løsninger som kan integreres med andres, er det som gjelder. Slik er det også fordi ingen kjenner fremtiden, men må ha mulighet til å manøvrere når nye muligheter og utfordringer dukker opp.

Gavner alle

Gjennom en skybasert løsning kan alle raskt og uten store investeringer få tilgang til plattformen. Dermed kan de konsentrere seg om å realisere den gode forretningsideen fremfor å tenke på å bygge en egen kompleks IT-infrastruktur og programvareløsninger. Slik bidrar nådeløs åpenhet til økt innovasjon og raskere utrulling av nye muligheter og bedre tjenester. Det gavner alle, både kunde og leverandør. Lukkethet og innlåsing er ut. Åpenhet og deling er «in».

Flyselskap, banker eller dagligvarekjeder som skal vinne kampen om kundene i årene fremover er avhengig av å kunne snu seg raskt. Menneskers preferanser og fokusområder endres hurtig. Det gir betydelige markedsendringer.

En IT-infrastruktur som legger til rette for åpenhet og kunnskapsdeling vil avgjøre om hurtige endringer lar seg realisere. Styremedlemmer og toppledere bør forsikre seg om at egen IT-løsning er basert på åpenhet og ikke gammeldagse proprietære løsninger. I dag kan konkurrenter etablere seg globalt nærmest over natten. Feil løsning kan slå beina under både inntektsgrunnlaget og innovasjonsmulighetene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.