Ap-politiker Anniken Huitfeldt likte dårlig det hun fikk opp da hun søkte eget partiprogram i Bing, kan vi lese i dagens VG.
Fordi en Høyre-reklame dukket opp i søkemotoren. Den fortalte at hun må betale mer skatt hvis Arbeiderpartiet vinner stortingsvalget.
«Det er naturlig at man annonserer på søkeord, men ikke å kjøpe negative annonser. Det er å flytte grenser», sier stortingsrepresentant Huitfeldt til avisen.
Aps landsmøte har vedtatt å øke skattetrykket for de med høye lønninger, en inntektsgruppe hun selv faller inn under, så det blir en litt underlig kritikk.
Grensesprengende
Det er tvilsomt om den tidligere statsråden mener det er negativt å bli minnet på eget partis politikk, så hvilke grenser som flyttes er det vanskelig å få syne på.
Huitfeldt er utdannet historiker, så vi tar med en påminnelse fra noen år tilbake. Ap kjøpte selv søkereklame på treffordet Høyre allerede ved valget i 2009.
Søkemotorene forsøker å levere relevante treff og annonser, og de blir stadig bedre. Nytt av året er en medfølgende lydeffekt av glass som knuser.