DEBATT

Unnskyld, har dere kapasitet?

De private konsulentselskapene må i større omfang må takke nei til oppdrag grunnet kapasitetsutfordringer. Men det finnes en løsning, skriver kronikkforfatterne.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox
Av Gorm Hedløy og Christoffer Daae-Qvale, Netcompany
12. sep. 2018 - 06:00

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Vi har vært i IT-konsulentbransjen i 25 år, og aldri før har vi fått spørsmålet så hyppig som nå. Har vi kapasitet eller mennesker tilgjengelig for å møte kundens behov? Stadig oftere er svaret fra bransjen nei.

Gorm Hedløy, Country managing partner i Netcompany og Christoffer Daae-Qvale, partner i Netcompany. <i>Foto:  Netcompany</i>
Gorm Hedløy, Country managing partner i Netcompany og Christoffer Daae-Qvale, partner i Netcompany. Foto:  Netcompany

Problemstillingen er kjent. Med jevne mellomrom hører vi om mangel på IT-kompetanse, spesielt i offentlig sektor. Det nye nå er at de private konsulentselskapene i større omfang må takke nei til oppdrag grunnet kapasitetsutfordringer.

En samlet IT-bransje skriker etter kompetanse for å mette etterspørselen etter digitaliseringstjenester. Løsningen som foreslås både fra selskapene selv og interesseorganisasjoner som Abelia og IKT Norge er først og fremst å opprette flere studieplasser. Ingen dårlig strategi, men den er tidkrevende, og vil ikke gi resultater før om mange år.

«Løsningen» har i tidligere år vært å outsource IT-tjenester til lavkostland, og la store internasjonale aktører ta med seg arbeidet hjem.

Men etter flere skandaler, sikkerhetsbrudd, ubrukelige løsninger og kostnadshavari i outsourcede prosjekter ser vi at trenden er at flere kunder ønsker å bruke norske bedrifter. Fra å ha vært standard-løsningen i markedet er offshoring nå noe som ofte forbindes med dårlig sikkerhet, lav lønnsomhet og treg service.

Den forenklede forretningsmodellen er at jo større del av arbeidet man flytter ut, jo billigere blir det – på papiret. Da blir nærhet til kunden og brukerne er et fremmedord, og det er nettopp derfor denne modellen ikke virker i moderne digitalisering. Gode lokale team med god teknisk- og forretningsmessig forståelse må jobbe sammen med talentene som finnes i utlandet.

Kapasitetsutfordringen må løses med å utdanne flere, men også ved å velge strategisk hvilke tjenester man setter ut til andre land

Så hva er løsningen? Å klare å ha to tanker i hodet på én gang.
Kapasitetsutfordringen må løses med å utdanne flere, men også ved å velge strategisk hvilke tjenester man setter ut til andre land.

Ingen i dagens marked kjøper kode til kilopris. De vil ha løsninger som virker, og fasiten er som oftest å være tett på kunden lokalt, og hente kapasiteten hos flinke kolleger i utlandet. I hvert fall mens vi venter på flere flinke IT-utdannede fra norske universiteter og høyskoler!

Les også: Måtte leie inn pensjonist for å oppgradere kritisk bankinfrastruktur: – Det er et skrikende behov etter kompetanse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.