Komplett forbereder seg på at storkonkurrenten Amazon skal gjøre et inntok i Norge ved å nettopp ta en «Amazon». Den norske nettgiganten har fridd til 107 partnere og vil selge alt fra klær til bøker og kaffe. Det skriver E24.
Målet til den norske giganten er å ha et sted mellom 200 og 300 partnere i løpet av 2018.
Flere giganten med på satsingen
Allerede er Jernia, Spaceworld, Soundgarden, Platekompaniet, Elefun og Haugenbok.no med på laget, skriver E24.
– Dette er Kompletts fremtid. Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min, sier sjef for Komplett marketplace, Anton Hagberg til næringslivsavisen.
Ambisjonen er at 30 til 40 prosent av den totale omsetningen skal komme fra eksterne aktører om fem år.
Amazon-gründer blant verdens rikeste
Amazon har som kjent kjørt denne modellen med stort hell i USA, og ekspanderer stadig til nye markeder. Det har sørget for at gründer og toppsjef Jeff Bezoz har blitt en av verdens aller rikeste menn.
Avtalen Komplett inngår med partnerne er provisjonsbasert fordelt på bransje, slik at at konkurrenter innenfor samme kategori betaler det samme, skriver E24.
Skepsisen til modellen kommer ofte fra kjeder eller franchiser hvor eierne frykter at modellen vil stjele markedet fra de fysiske butikkene.
– Til dem som er skeptiske, forklarer vi hvor stor trafikkmaskin Komplett faktisk er, og så legger vi vekt på at dette er enkelt å teste ut. Terskelen skal være lav. Den digitale hverdagen kan bli brutal for dem som ikke tør å satse, konstaterer Hagberg i Komplett til E24.