Det børsnoterte selskapet Komplett, som i Norge blant annet driver Komplett.no og MPX.no, presenterte fredag morgen resultater for andre kvartal.
Omsetningen endte på 810 millioner kroner i kvartalet, en oppgang på 4 prosent fra samme periode i fjor. Direktesalg til sluttkunder, gjennom deres ehandelstjenester, endte imidlertid med en vekst på 9 prosent til 564,5 millioner kroner. Forhandlersalget utgjorde 245,5 millioner kroner, noe som er en nedgang på 6 prosent fra samme periode i fjor.
Konkurs
Tidligere i år gikk Amentio Datakjeden AS konkurs. Dette var Kompletts største forhandler og kostet selskapet 5,7 millioner kroner. Dette ble belastet regnskapet for andre kvartal, melder Komplett i en presentasjon av tallene.
Dette førte til at resultatet før skatt endte med et lite overskudd på 4,6 millioner kroner i kvartalet, fra 10,7 millioner kroner samme periode året før. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) endte på 19 millioner i kvartalet mot 22,6 millioner samme periode året før.
SSD-disker modent for bedriftene
Komplett har lenge hatt en dominerende posisjon innen markedet for datakomponenter, et område som hittil i år har hatt en vekst på 19 prosent.
Særlig SSD disker har steget betydelig i volum, på bekostning av tradisjonelle harddisker. Selskapet skriver at de nå anser markedet for SSD disker som modent, og at bedriftsmarkedet i økende grad vil adoptere denne teknologien.
Nedgang i PC
Komplett melder at det har vært laber interesse i kvartalet til PCer og nettbrett i konsumentsektoren, noe som skyldes avventende adferd som følge av få nyheter.
- Det er litt tidlig å si om og eventuelt når NAS (nettverkslagring) og skylagring (”Cloud”) vil kommersialisere seg i vesentlige volumer. Men produktene kan bidra til vekst mot slutten av året, skriver selskapet i rapporten.
Men selskapets egenbygde PCer viste en sterk utvikling.
- I andre kvartal vokste salget av vår egenbygde Komplett-PC med hele 38 prosent i omsetning. Hovedårsaken er økt markedsføring og fortsatt stor interesse for kraftige spill-PCer. Det velges dyrere modeller enn tidligere og markedet har fortsatt et potensial for videre vekst, melder Komplett.
Bedrifter driver veksten
Det er særlig innen bedriftsmarkedet er det registreres vekst, melder selskapet som forventer at utviklingen her vil være sterkere enn i konsumentmarkedet.
- Tilgjengelighet og sortiment fra flere produsenter på nettbrett har vært dårlig, og salget har derfor ikke blitt som forventet. Dette antas å løfte seg utover i 3Q når produktene kommer på lager, melder selskapet som tillegger:
- Det svenske markedet for hjemmeelektronikk har vært utfordrende i andre kvartal, og volumet er redusert målt mot samme periode i fjor. Nedgangen har særlig kommet på mobiltelefon, men der var salget i andre kvartal i fjor meget sterkt på grunn av flere nye modeller, melder selskapet.