ØKONOMI

Komplett vokser, men bunnlinjen stuper

Datavarehuset Komplett fikk i 2022 merke effekten av overfylte varehus og prispress.

Komplett, med Jaan Ivar Semlitsch i spissen, hadde et utfordrende år i 2022.
Komplett, med Jaan Ivar Semlitsch i spissen, hadde et utfordrende år i 2022. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Gunhild HaugnesGunhild HaugnesJournalist
23. mars 2023 - 15:06

Omsetningen i fjor økte med drøyt 32 prosent til 14,6 milliarder kroner, ifølge en melding fra selskapet.

Selskapet skriver at dette skyldes oppkjøp av NetOnNet og en generell styrking av markedsposisjonen.

– Merket effekten av overfylt varehus

På bunnlinjen ser det imidlertid verre ut. Det konsoliderte driftsresultatet havnet på kun 6 millioner kroner, mens det justerte resultatet havnet på 87 millioner kroner.

 – I 2022 fikk detaljhandelen merke effekten av overfylte varehus og tilsvarende prispress på tvers av bransjen. Komplett reduserte sin varebeholdning med  600 millioner kroner i løpet av året. Da vi nærmet oss slutten av året, var beholdningen vår sunn, og bruttomarginene begynte å ta seg opp igjen,  sier Komplett ASA-sjef Jaan Ivar Semlitsch i meldingen.

Han peker på at selskapet fremover vil bygge videre på den sterke markedsposisjonen som han mener Komplett har i Norge og Sverige samt i større grad realisere potensialet som ligger i oppkjøpet av NetOnNet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.