Omsetningen i fjor økte med drøyt 32 prosent til 14,6 milliarder kroner, ifølge en melding fra selskapet.
Selskapet skriver at dette skyldes oppkjøp av NetOnNet og en generell styrking av markedsposisjonen.
– Merket effekten av overfylt varehus
På bunnlinjen ser det imidlertid verre ut. Det konsoliderte driftsresultatet havnet på kun 6 millioner kroner, mens det justerte resultatet havnet på 87 millioner kroner.
– I 2022 fikk detaljhandelen merke effekten av overfylte varehus og tilsvarende prispress på tvers av bransjen. Komplett reduserte sin varebeholdning med 600 millioner kroner i løpet av året. Da vi nærmet oss slutten av året, var beholdningen vår sunn, og bruttomarginene begynte å ta seg opp igjen, sier Komplett ASA-sjef Jaan Ivar Semlitsch i meldingen.
Han peker på at selskapet fremover vil bygge videre på den sterke markedsposisjonen som han mener Komplett har i Norge og Sverige samt i større grad realisere potensialet som ligger i oppkjøpet av NetOnNet.