I oktober i fjor gikk Oracle-spesialisten NSA, Norske Systemarkitekter, konkurs etter en bitter kundekrangel. Den daværende ledelsen i selskapet fikk i stand en handel der IT-selskapet Inmeta Crayon tok over konkursboet og drev det videre under navnet Crayon NSA.
Alle ansatte ble med over, det samme ble kundeforpliktelser og forhold. Men forrige uke bar det til «skifteretten» igjen: Selskapet begjærte oppbud.
– Vi kjøpte konkursboet til NSA da vi så kompetanse som passet godt inn i Inmeta Crayon. NSA var dårlig drevet og det var nødvendig å se på endringer. Vi har således rendyrket og organisert for å skape et grunnlag for å sikre arbeidsplasser, skriver daglig leder Nils Ihlen i det nå konkursrammede selskapet i en e-post til digi.no.
Han forteller at mange av konsulentene fra NSA nå er organisert i deres Java og Oracle-team. Men på driftssiden, hvor NSA hadde en betydelig virksomhet, klarte de ikke å få skikk på.
– Vi hadde ingen skalafordeler å tilføre denne delen (driftsdivisjonen, red. anm) og vi har vurdert strategiske muligheter, skriver Ihlen og opplyser at de forsøkte å avhende virksomheten til andre eiere uten å lykkes.
– Alle i ledergruppen i Crayon NSA har vært involvert i prosessen for å forsøke å finne ny eier og det er gjort en betydelig innsats for å unngå konkurs. Også ledelsen har fått tilbudet om å overta. Dette har ikke lykkes, skriver Ihlen som forteller at inntektsgrunnlaget var for svakt til at videre drift lot seg forsvare.
– Kostnadsreduserende tiltak i driftsenheten er gjennomført (permitteringer, alternativ sysselsetting av ressurser), men det viser seg ikke å være tilstrekkelig. Det kunne heller ikke kuttes mer hvis kundene skal få tilfredsstillende tjenester, opplyser den tidligere Crayon NSA-lederen.
12 ansatte blir berørt av konkursen og Inmeta Crayon er den største kreditoren.
Hvilke andre kreditorer som finnes i konkursboet kommenterer Ihlen ikke. Det har heller ikke lykkes digi.no å få skikkelige kommentarer fra advokaten som nå styrer konkursboet.
Rettighetene til supportkundene er kjøpt av Inmeta Crayon, som vil opprettholde alle tjenester mot disse. Men driftskundene blir overført til Basefarm, som har kjøpt rettighetene fra boet.
Er du berørt av konkursen? Send oss gjerne ditt syn på saken via e-post til sigvald@digi.no. Vi behandler alle henvendelser konfidensielt.
Les også:
- [05.03.2013] IT-topp går av
- [10.10.2012] Redder Oracle-miljø
- [10.10.2012] Konkurs etter bitter kundekrangel
- [09.10.2012] Oracle-spesialist konkurs