Betaling for innhold på det åpne og frie internettet har blitt sett på som en trussel mot mediekanalens videre vekst - samtidig kan det synes å ha vært en redningsplanke for innholdsaktører med dårlig økonomi.
Det siste året har alle de tre skandinaviske landene bestemt seg for å få på plass et formalisert opplegg for betaling for innhold på Internett. Norge var tidlig ute med å forsøke å få i gang dette arbeidet, og to norske selskap, eSolutions Group og Netaxept, fikk tilslaget i Norge, Sverige og Danmark.
eSolutions ligger imidlertid bedre posisjonert enn selskapet til Posten, Accenture og DnB. Med Payex-konseptet har de fått i gang en felles standard for handel over Internett og m-handel med mobiltelefon i både Norge og Sverige. Det dreier seg først og fremst om småpengetransaksjoner, der brukerne er villige til å betale små beløp for billige produkter.
Selskapet har budsjettert med 250.000 nettbrukere med Payex-konto og 200 brukersteder per 1. juli 2003, men det var før selskapet fikk tilslag på rammeavtalen med nettorganisasjonen BitoS i Sverige.
- Avtalen med organisasjonen til de svenske nettstedene er ikke inkludert i prognosene våre. Etter avtalen med BitoS vil vi måtte justere totaltallene våre, sier Raymond Klavestad som er administrerende direktør i eSolutions.
Nylig fikk eSolutions tilslag på en avtale som gir dem tilgang til det svenske internettmarkedet.
Per i dag har selskapet bortimot 90.000 norske surfere og 135 brukersteder i porteføljen. De tallene er forventet å vokse eksponentielt i året som kommer.
Det er en hyggelig justering som Klavestad må gjøre når svenskene kommer på banen. Hvis selskapet når 250.000 betalende brukere som benytter minst ett av 200 nettsteder i juli neste år, har den norske virksomheten nådd kritisk masse,
- Vi jobber tett sammen med nettstedene for å finne måter for dem å aktivisere brukerne sine, sier han som respons på spørsmål om hvor mange som virkelig benytter seg av Payex-løsningene når de først har registrert seg som brukere.
Klavestad opplyser at sport, og spesielt fotball, er blant de områdene som er enklest å selge inn til ivrige nettbrukere.
- Pluss erotikk da. Men sånn har det vært i alle år. Vi forholder oss til norsk lov og pålegger kundene våre det samme. Det er veldig vanskelig å ekskludere noen kunder i dagens marked, men vi forsøker å være veldig forsiktg med dette. Vi har sagt fra til noen kunder, hevder han og sier de opplever en hyppighet på kjøp på rundt 3-4 i måneden i snitt.
Klavestad innrømmer at det fortsatt er en lang vei før de har greid å overvinne skepsisen blant nettbrukerne til online-transaksjoner, inkludert betaling med kredittkort over nettet.
- Det finnes fortsatt store barrierer mot å betale med kredittkort. Derfor lanserer vi i februar neste år et kontantkort som kan benyttes på betalingstjenester på Internett, sier han og forklarer hvordan dette skal fungere:
- Vi skal tilby et kontantkort ute i butikkene som først og fremst retter seg mot ungdomssegmentet. Det skal være mulig å kjøpe et kort til for eksempel 250 eller 500 kroner, ta med det hjem til datamaskinen, gå ut på nettet på et av nettstedene som benytter payex, aktivisere en pin-kode. Og vips så er du inne på betalingstjenesten.
Han mener en av de største barrierene for nettbrukerne er å oppgi identifikasjonsinformasjon online.
Klavestad opplyser at de også har planer om å tilby et kontantkort som du kan fylle opp Payex-kontoen med, hvis du ikke ønsker å overføre eller har tilgang til nettbanken din.
- Vi inngår veldig snart en avtale med en stor distribusjonskjede om salg av e-kontantkort. Jeg kan dessverre ikke, per i dag, fortelle hvilken kjede det er, sier han.
Men eSolutions driver ikke bare med betalingstransaksjoner. Med 35 ansatte og syv datterselskap er fokuset også på sikkerhetsteknologi, digitale ID-er og sertifikater.