Stadig mer av tiden vi bruker på weben, skjer med mobile enheter som ikke har støtte for Adobe Flash-basert innhold. Mange innholdsleverandører har innsett dette og tilbyr derfor innholdet som med webstandarder som HTML5, JavaScript og CSS.
Flash-blokkering
Ofte er det i dag annonser som utgjør det eneste Flash-baserte innholdet på dagens nettsteder. Men flere nettlesere blokkerer i dag – enten med innebygd funksjonalitet eller med et nettlesertillegg som brukeren har installert – avspilling av Flash-innhold. Dermed blir ikke annonsene vist.
I går kunngjorde Google at selskapets annonsevirksomhet har tatt i bruk et verktøy som automatisk konverterer Flash-baserte annonser til HTML5. Hensikten er å gjøre annonsene tilgjengelige også på enheter og i nettlesere som ikke støtter Flash.
Flash-annonser som lastes opp gjennom verktøy som AdWords og AdWords Editor, men også tredjepartsverktøy, vil i mange tilfeller automatisk konverteres til HTML5. Selve konverteringen gjøres med verktøyet Swiffy. Det er dog ikke alt Flash-innhold som lar seg konvertere, men dette kan testes av annonsekundene selv på Swiffy-nettstedet.