Musikk på Internett har en stor fremtid, men platebransjen bør snarest kvitte seg med den uoppnåelige drømmen om kopisikrede CD-er. Det var konklusjonen til ekspertene i panelet på nylig avholdte Digital Media Summit.
Panelet besto av Jim Stroud, senioranalytiker i Carmel Group, Phil Leigh, digitalmedia-analytiker i Raymond James and Associates, og Dennis Miller, partner i venturekapital-firmaet Constellation Ventures, ifølge Newsbytes.
Leighs rapport "The Second Coming of Online Music", eller "Nettmusikkens gjenoppstandelse", var påbudt lesning på konferansen, og en av konklusjonene der er at musikk på Internett vil være økonomisk fordelaktig for plateselskapene, men plateselskapene har vært like kjappe i vendingene som en isbré når det gjelder å lansere tjenestene pressplay og MusicNet. Disse to tjenestene, som ble lansert for ikke så veldig lenge siden.
Napster krever adgang til plateselskapenes arkiver
Trykk "play", men ikke i Norge
Bertelsmann lisensierer Napster-teknologi
EU liker fortsatt ikke platebransjens nettsatsinger
Leigh mener det er ingen vei tilbake, og får støtte fra Steven Sheiner, som representerer Vivendi Universals Net USA-avdeling. Han mener plateselskapene må slutte å bekymre seg om piratvirksomhet og tenke mer på å utvikle rimelige, høy-kvalitetstjenester for musikk på Internett.
Sheiner slo også fast at "kopisikre CD-er" er et umulig konsept, noe panelet nikket seg enige i.
- Ånden er ute av flasken - bare se på den suksessen Morpheus har, mener Miller.
- Hackerne kommer til å vinne; det vil være umulig å snu nå, så mange musikkfiler og annet rettighetsbeskyttet materiale som er der ute.
Stroud på sin side understreket at DRM, som i den siste tiden har blitt mer og mer fokusert på teknologiske sperrer, bør handle om det ordene betyr - å styre rettigheter. Med det mente han at platebransjen må omfavne teknologien og prøve å styre den, ifølge Newsbytes.
Leigh understreket flere ganger det de fleste middels avanserte PC-brukere har visst lenge. Det finnes ingen kopisikring for CD-er som fungerer. Alt kan "rippes" om en bare gjør seg litt flid.
Han mente også at sviktende CD-salg er det som kommer til å tvinge plateselskapene til å omfavne nettmusikk før eller senere, men at de så langt er for opptatt av å skjerme pengepungen sin til å tenke nytt.