Det er i første rekke Telenor som har tapt store markedsandeler det siste året, men også NetCom taper for mindre tilbydere. Mindre aktører er i ferd med å løsne grepet de to mobiloperatørene har om markedet.
Telenor og NetCom hadde i første halvår 2003 en samlet markedsandel på 88 prosent. Denne er nå på 84 prosent, viser en fersk undersøkelse fra Post- og Teletilsynet. Målt i inntekter har Telenor nå kun 54 prosent av mobilmarkedet, mens NetCom har 29 prosent av markedet.
Her er oversikten:
(andel av mobilmarkedet 1. halvår 2004, målt i inntekter):
Telenor: 54,4 prosent
NetCom: 29 prosent
Sense: 5,0 prosent
Tele2: 3,9 prosent
Chess: 3,1 prosent
Øvrige: 4,6 prosent.
Tallene er imidlertid ikke justert for inntekter de to mobiloperatørene får fra videreselgere. Selskaper som Chess og Sense må gi fra seg store deler av inntektene til Telenor og NetCom i nettleie.
Også innen fasttelefoni taper Telenor kraftig. I første halvår i fjor hadde Telenor over 71 prosent av fasttelefonimarkedet, mens det i samme periode i år er på 66,4 prosent målt i omsetning. De øvrige aktørene etter Telenor er Tele2 (11,8 prosent), Ventelo (5,2 prosent) og Fix Telecom (3,4 prosent).
IP-telefoni: er foreløpig i startgropen. I første halvår ble det registrert 20 000 abonnenter, men dette tallet ventes å øke kraftig.
Tilbydere av IP-telefoni kan deles inn i to hovedgrupper; bredbåndstilbydere som tilbyr IPtelefoni på sine egne bredbåndsaksesser og de uavhengige aktørene som tilbyr IP-telefoni til ”alle” bredbåndskunder uavhengig av hvilken bredbåndstilbyder kunden har.
Oversikt over IP-telefon-tilbydere: (kilde: PT)
Actitel
Austevoll Kraftlag
HardangerNettAS
Haugaland Kraft AS
Lyse Tele AS
Salten Bredbånd
Sandefjord bredband KF
Svorka Aksess AS
Telio AS
Trollfjord Bredbånd AS
I tillegg finnes det en rekke gratisløsninger for telefoni over Internett. Eksempler på slike tjenester er MSN Messenger og Skype. Disse løsningene kan kun brukes ved hjelp av en PC, og man får ikke et vanlig telefonnummer som bruker av disse tjenestene. Gratistjenestene forutsetter at sluttbruker er pålogget samtidig som telefonitjenesten benyttes.