Samarbeidsverktøy vil etter hvert favne om lang mer enn bare e-post, kontaktlister og felles kalendere. Lotus har for lengst tilbudt avanserte systemer for sanntidsmeldinger, felles nettsteder, konferanser og for enkelt å oppnå kontakt med andre personer.
Microsoft har tilbudt noe tilsvarende funksjonalitet gjennom de siste oppgraderingene av Office-suiten. Innfallsporten til Oracle er å kjøre slik funksjonalitet innenfor Oracle-infrastrukturen, med de fordelene det medfører for kostnader, sikkerhet og ytelse. IBM har tatt samme prinsipielle standpunkt, og overfører Lotus-produktene til å fungere mot WebSphere og DB2.
Den første versjonen av Oracle Collaboration Suite kom i september i fjor, og ga e-post, talemeldinger, gruppekalender og tilgang fra mobil og vanlig telefon. I tillegg tar systemet seg av lagringen av brukerens vanlige filer, for eksempel Word-dokumenter. Kostnadsreduksjon i forhold til Exchange – brukerne kunne gjerne beholde Outlook som klient – var et vesentlig salgsargument. Salget av denne løsningen startet i Norge i februar i år.
- Les også:
- Oracle hevder de halverer prisen på epost 19.02.2003)
Versjon 2.0 av Collaboration Suite er ventet innen sommeren, og vil omfatte en rekke verktøy for kommunikasjon og samarbeid i sanntid. En komponent kalt iMeeting vil gjøre det mulig å bruke web til konferanser, der deltakerne kan dele tale og video, og et område for felles visning og redigering av dokumenter. Det vil videre være mulig å gjøre opptak av webkonferanser, og å spille dem av. En annen komponent, Voicemail, trekker talepost inn i den samme infrastrukturen, forutsatt at nettverket omfatter bestemt utstyr fra Intel, blant annet en egen Xeon-basert server, Intel-kort for telefoni, og noe spesialisert programvare ("NetMerge Converged Communications Software").
Ifølge CRN arbeider Oracle også med funksjonalitet av samme type som Lotus Sametime og Microsofts kommende Real-Time Communications Server 2003, men vil ikke rekke å få dette inn i 2.0-utgaven av Collaboration Suite. Lotus Sametime lar deg spore opp folk på grunnlag av deres rolle, kunnskaper og kvalifikasjoner – kontinuerlig oppdatert med utgangspunkt i det de produserer av dokumenter – og viser samtidig hvilke måter de kan kontaktes på. Er de ledig via telefon eller gjennom et pågående diskusjonsforum, oppnår du kontakt ved å klikke én gang på ett ikon.
Bedrifter som velger å basere samarbeidsfunksjonalitet på Oracle infrastruktur, vil også erfare fordeler når denne skal integreres videre mot store økonomisystemer, kundehåndteringssystemer med mer, heter det.