Verdens leverandør av forretningsapplikasjoner, tyske SAP, leverte onsdag morgen resultater for første kvartal. Tallene vitner om stor etterspørsel i markedet selskapet opererer i.
For niende kvartal på rad kan selskapet presentere tosifret omsetningsvekst. For første kvartal omsatte selskapet for 3,35 milliarder euro, 25 milliarder norske kroner. Dette er en vekst på 11 prosent fra samme periode året før.
Utenom inntekter fra nettsky-tjenester er det omsetningen fra tjenestesalg og support som stiger mest, med en vekst på 14 prosent til 1,9 milliarder euro.
Veksten i programvaresalg er på 4 prosent til 637 millioner euro, mens nettskyinntektene begynner å bli merkbare.
Nettsky-inntektene steg nemlig fra 4 millioner euro i første kvartal 2011 til 29 millioner euro i årets første kvartal. Dette representerer en vekst på 625 prosent. Dette må i stor grad tilskrives oppkjøpet av SuccessFactors, som SAP snappet opp for rett under 20 milliarder kroner rett før jul i fjor.
Det fremgår av selskapets resultatrapport som du kan laste ned her (pdf).
Driftsmarginen falt noe tilbake, 0,9 prosentpoeng til 18,8 prosent. Driftsresultatet endte på 631 millioner euro, en vekst på seks prosent fra året før. Resultat etter skatt endte på 444 millioner euro, opp 10 prosent.
Det er særlig SAP-produktet Hana («High-performance Analytic Appliance») som driver veksten, melder selskapet. Men også mobile løsninger og nettsky-tjenester er med på å løfte resultatene, uttaler selskapets to toppsjefer, Bill McDermott and Jim Hagemann Snabe i resultatrapporten.
Også i Norden og Norge melder SAP om god utvikling og etterspørsel.
– IT-konsolidering, forretningsanalyse og produktivitetsgevinster ved å gjøre forretningsapplikasjoner mobile, forsetter å være sentrale drivere for SAPs løsninger. Vårt tilbud strekker seg nå fra applikasjoner, analyse, mobilitet og databaser til cloud, og er vi glade for å kunne rapportere nok et kvartal med betydelig vekst i Norden og Baltikum, sier Jan Thorell, SAPs direktør for Norden og Baltikum i en pressemelding.
Også i Norge kan selskapet fremvise tosifret vekst i årets første kvartal målt mot fjoråret.
– Denne veksten viser med all tydelighet at vår ekspansive satsning på løsninger og plattformer innen mobilitet, forretningsanalyse og databaser slår godt an i det norske markedet. Tilrettelegging av produktivitetsøkende mobile løsninger og mulighet for å kjøre forretningsapplikasjoner på ulike typer håndholdte enheter, er blitt et sentralt behov for norske kunder, sier Michael R. Østgaard, Country Manager, SAP Norge i en kommentar til tallene.
Les også:
- [21.05.2012] Ny sjef til SAP
- [11.04.2012] Slik skal SAP lokke kunder til Hana
- [16.01.2012] SAP slo forventninger
- [05.12.2011] SAP kjøper «suksessfaktor»