Adobes grafikk- og videoredigeringsprodukter for konsumentbrukere og andre som ikke har behov for all den funksjonaliteten selskapet hovedprodukter tilbyr, kom i dag i nye utgaver. Dette gjelder altså Photoshop Elements og Premiere Elements.
Photoshop Elements 6 tilbyr en håndfull nyheter. Den ene kalles Photomerge og skal hjelpe brukerne med å komponere bedre grupperbilder. Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i en serie gruppebilder, velge ut de beste ansiktsuttrykke og så sette disse sammen til et nytt bilde.
Redigeringsfunksjonaliteten i programmet skal være delt inn i tre ulike moduser, som hver skal være tilpasset brukere med ulik grad av erfaring.
Guided Edit skal for eksempel lede brukerne gjennom en rekke trinn for å forbedre et fotografi.
Selve brukergrensesnittet i Photoshop Elements 6 skal være ryddigere med faner som skal gi raskere tilgang til de ulike funksjonene. Programmet skal også ha flere nye muligheter for å dele bilder med andre, blant annet gjennom Flash-baserte løsninger.
I første omgang er en Windows-basert utgave av Photoshop Elements 6 tilgjengelig. I USA har denne en veiledende utsalgspris på omtrent 900 kroner. En Mac-versjon skal komme tidlig i 2008.
Også Adobes verktøy for videoamatører, Premiere Elements, har kommet i en ny versjon. Dette er det tredje i rekken og skal i tillegg til bedre delingsmuligheter og oppdatert brukergrensesnitt, gjøre det mulig å synkronisere begynnelsen og slutten av filmklipp med tempoet og rytmen i filmmusikken. Målet med programmet er å lage en god videoopplevelse på kortest mulig tid.
Begge de nye Elements-produktene skal være tett integrert med hverandre, men også med Organizer-programmet som følger med. Dette er en felles database hvor brukerne kan kategorisere bilder og videoklipp med tagger for å kategorisere innholdet etter blant annet personer, steder eller hendelser.
Premiere Elements 4 er kun tilgjengelig for Windows og koster omtrent 900 kroner. En pakke bestående av begge de nye Elemements-produktene, har en veiledende utsalgspris på 1325 kroner.