Bredbåndselskapet Canal Digital har sett seg lei på det de omtaler som «fiberselskapenes usanne og aggressive markedsføring».
Nå klager selskapet rivalen Viken Fibernett inn for Forbrukerombudet. Bakgrunnen er deres påstander om at «fremtiden er fiber» og at kabel-TV er «gammel teknologi».
Les også:
- [11.06.2009] Svensker får supernett
- [22.05.2009] Norge nummer tre på bredbånd
- [27.04.2009] Super-bredbånd med TV-kabel
- [03.12.2008] - Like gode kabler som konkurrenten
- Det er greit med tøff konkurranse, men den må være fair. Terskelen for å klage på en konkurrent er høy, men vi så ikke at vi hadde noe valg nå, sier infosjef Jørgen Thaule i Canal Digital til Aftenposten.
Canal Digital hevder Viken driver med ulovlig markedsføring, og går dermed i strupen på fiberleverandøren - akkurat som kabeloperatøren Get gjorde for vel et halvt år siden.
- Vi mener vi har like god teknologi. Våre nett har sågar noen fordeler sammenlignet med fiber. Du slipper nemlig å kable om hele huset og kan få analog-tv i flere rom, mente Gets informasjonssjef den gangen.
Både Get og Canal Digital er opptatt av å fortelle at kabel-TV på ingen måte er en døende teknologi. Det poengteres at hastighetene i deres kobberbaserte Coax-nett stadig forbedres.
- Vi kan i dag tilby bredbånd med hastigheter på 60 megabit per sekund, mens det i England finnes 200 megabitslinjer. Det pågår dessuten arbeid som kan gjøre at man i fremtiden kan få linjer på 1 gigabit, sier Thaule til Aftenposten.
Enkelt forklart gjør denne teknologien at man kjører flere tunere per kabelmodem. Canal Digitals topphastighet på 60 mbit/s benytter i dag kabelmodem med åtte tunere. Ifølge selskapet kan det bli enda flere i fremtiden.
Viken Fibernett sier til avisen at de tar henvendelsen fra kabel-TV-selskapet på alvor og at de ser frem til en eventuell behandling hos Forbrukerombudet.
- Dette er en sak som har betydning for hele bransjen, og vi forutsetter at markedsføringen til alle aktørene sees nærmere på, slik at også vi slipper å bruke mer tid på å endevende deres kundebrev og misforståelser det skaper hos kunder. vi har også kunder som er frustrert over våre konkurrenter, sier administrerende direktør Lise Skarpås i Viken Fibernett til Aftenposten.
Les også:
- [11.06.2009] Svensker får supernett
- [22.05.2009] Norge nummer tre på bredbånd
- [27.04.2009] Super-bredbånd med TV-kabel
- [03.12.2008] - Like gode kabler som konkurrenten