Den teknologiske utviklingen skjer raskt og stiller store krav til dagens bedrifter. Sosiale og teknologiske nettverk smelter sammen og bedriftens IKT-plattform risikerer å bli en del av en annerledes og virtuell verden.
Odin Fondsforvaltning med 70 ansatte er helt avhengig av teknologi, og det finnes ikke et ledermøte der IT ikke er på agendaen. IT er like viktig som de menneskene som forvalter kapitalen, uttalte teknologidirektør Svein Carlsson på IPnetts symposium i går.
Med en forvaltningskapital på 30 milliarder kroner, kan en nedetid på bare en halv time, koste 40 til 50 millioner kroner i tap. Derfor er det helt uakseptabelt for Odin Forvaltning å være nede.
I en konservativ bransje med strenge regler for både intern og ekstern revisjon og forskrifter for kommunikasjonsteknologi, kan det være en tøff oppgave å tilrettelegge for moderne digitale behov og samtidig ivareta de strengeste sikkerhetskrav.
Sikkerhetsløsningen til fondsselskapet er strengt hemmelig, men Carlsson er stolt over at bedriften har klart å tilpasse seg moderne behov samtidig som bedriften ikke har hatt nedetid på over ti år.
En typisk fondsforvalter hos Odin kan gjerne ha hjemmekontor syv dager i uken eller være på arbeidsoppdrag hvor som helst på kloden.
Det er ikke uvanlig at de ansatte har fire kommunikasjonsenheter som skal kunne kobles opp til kontorets programmer, alt fra hjemmekontor, PC på jobb, smartmobil som kan synkronisere alle aktiviteter og mobil PC.
- Som teknologidirektør må jeg følge med om prosessene har gått slik det skal. Med smart mobiltelefon kan jeg laste ned rapporter fra selskapets drift uavhengig av hvor jeg er, sier Carlsson til digi.no.
Men med den glidende overgangen fra privatliv til arbeidsliv må også arbeidsgivere få spesialkompetanse på digitale medier. Bedriften må ta stilling til spørsmål som: Hvordan kommer bedriftens struktur til å fungere på framtidige plattformer?
Hva med tilgang til private bilder? Skal musikken ligge lagret på selskapets server?