JUSS OG SAMFUNN

Krever åpne kollektivdata

NSB og Trafikanten må dele ruteopplysninger med Google, mener Bjørn Tennøe.

Misfornøyd med norske ruteopplysninger på mobil: Bjørn Solnørdal Tennø, interaksjonsdesigner fra Iterate. Her på debatt om åpne offentlige data på Javazone-konferansen.
Misfornøyd med norske ruteopplysninger på mobil: Bjørn Solnørdal Tennø, interaksjonsdesigner fra Iterate. Her på debatt om åpne offentlige data på Javazone-konferansen. Bilde: Marius Jørgenrud
10. sep. 2010 - 11:40

- Det er enklere å reise med kollektivtransport i Beijing enn i Oslo, selv om jeg ikke kan språket.

Bjørn Solnørdal Tennøe har sett seg lei på det han mener er elendige norske ruteopplysninger på mobiltelefonen.

I sommer har han bedt NSB og Trafikanten dele sine ruteopplysninger i maskinlesbar form, slik at dataene kan finne veien til Googles karttjeneste.

Der møtte han døra. Kollektivselskapene ønsker nemlig ikke å dele sine offentlige data med en kommersiell aktør, ble han fortalt.

Videre sier Tennøe at han har blitt møtt med andre tvilsomme argumenter, som at trafikkbildet i Oslo er for avansert til at Google kan vise frem ruteopplysingene.

- Hvorfor virker dette da i Tokyo, som har seks uavhengige metro-selskaper, i tillegg til busser, tog og Shinkansen.

Går til bystyret

Tennøe har nå startet en underskriftskampanje, der målet er å tvinge frem endring hos kollektivselskapene.

Krever ruteopplysninger i mobilkartet: Tennøe delte ut løpesedler på årets Javazone-konferanse.
Krever ruteopplysninger i mobilkartet: Tennøe delte ut løpesedler på årets Javazone-konferanse.

- Taktikken er å bruke kommuneloven, som sier at du kan opprette en bystyresak med 300 underskrifter. Oslo kommune eier mesteparten av Ruter, som igjen eier Trafikanten. Målet mitt er at bystyret instruerer Trafikanten til å åpne dataene sine, sier Tennøe til digi.no.

Tennøe ønsker seg en GTFS-feed slik at han enkelt kan finne ruteopplysningene i Google Maps.

Alle moderne smartmobiler kan i dag vise ruteplanlegging gjennom Googles karttjeneste.

- Dette fungerer utmerket i Tokyo, København, London, Brussel, New York og andre steder, men ikke Norge, påpeker Tennøe.

Med følgende skjermbilde demonstrerer han forskjellen. New York (til venstre) har ruteopplysningene integrert i googlekartet, mens norske byer mangler denne muligheten:

- Hvis du sammenligner Google Maps med wap-sidene Trafikanten tilbyr, skulle man ikke tro man var i samme århundre, sier interaksjonsdesigneren.

digi.no har bedt Trafikanten om en kommentar, og følger saken videre!

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra