Leder i Venstre, Trine Skei Grande, mener det trengs et krafttak for å løst IT-problemene i Nav.
Les også:
- [11.01.2011] NAVs akutte IT-problem skal være løst
- [11.01.2011] Datatrøbbel lammer Nav
– De omfattende dataproblemene i NAV undergraver folks tillit til velferdssystemet og offentlig sektor. Nav trenger et skikkelig teknologiløft. Det vil gi bedre kvalitet på saksbehandlingen og en mer effektiv organisasjon, sier hun i en e-post til digi.no.
Hun mener utdaterte og dårlige datasystem er en av hovedårsakene til Navs mange problemer.
– Nav fikk ikke tilstrekkelig med penger til å gjennomføre den enorme omorganiseringen det tross alt er snakk om. Datasystemet er et av de aller største problemene. Det finnes tre forskjellige plattformer og mange ulike systemer innenfor disse igjen.
Skei Grande har et klart svar på hvor pengene skal tas fra. Hun viser til tall fra Arbeidsdepartementet som anslår en nedgang i sykefraværet på 8 prosent fra 2009 til 2010. Dette fallet beskrives i to pressemeldinger, fra henholdsvis Arbeidsdepartementet – Nedgang i sykefraværet tredje kvartal på rad – og Finansdepartementet – Nye budsjettall for 2010.
Det går fram av disse meldingene at nedgangen i sykefraværet svarer til besparelser på 3 milliarder kroner.
– Disse pengene kan ikke gå til drift, men de kan puttes inn i investeringer for framtiden. Ved å slutte å bruke datasystemer fra 1980-tallet, vil de Nav-ansatte spare en masse tid og ressurser, sier Skei Grande. Hun mener Nav for lengst ville ha gått til banken og bedt om lån til nye IKT-systemer, dersom etaten var en privat bedrift.
– I dagens situasjon må lokale Nav-kontor kutte i antallet stillinger fordi de bruker så mye penger på å få datasystemene til å fungere. Det er sløsing av ressurser, sier hun.