Hewlett-Packard annonserte i forrige uke at selskapet skal selge Apples musikkspiller, iPod, under HPs eget varemerke. Siden HP er en av de største aktørene i den globale PC-industrien, har denne beslutningen vakt oppsikt.
Lederen for Microsofts Windows digital media division, David Fester, sier til New York Times at HP vil komme til å forvirre selskapet kunder fordi selskapet har støtte flere medieprodukter fra Microsoft som ikke er kompatible med iPod, inkludert Windows Media Center.
Han mener at voksende dominansen til Apple iTunes Music Store vil være skadelig for konsumentene, fordi det vil begrense dem til iPod.
- Windows handler om valg, du kan blant alle disse tingen. Vi mener du bør ha det samme valget også når det gjelder musikktjenester, sa Fester.
En av HPs viktigste konkurrenter, Dell, mener også at HP nå har gjort en feil.
- Vi forventer konkurranse og det er bra for kundene. Men over tid vil kundene ønske seg valg basert på industristandarder, sa en talsperson for Dell til New York Times.
Dell selger både en egen digital musikkspiller og Apples iPod fra selskapets nettsted.
Enkelte mener at den nye alliansen er et tegn på at HP ikke alltid vil danse etter Microsofts pipe.
HP-sjef Carly Fiorina sier selv til New York Times at kundene ønsker at alt skal fungere sømløst sammen.
- Vi kommer til å jobbe hardt for at sikre at Microsofts og Apples verdener fungerer sammen, sier Fiorina.
Det spekuleres nå i om HP forsøker å få Apple til å støtte Microsofts Windows Media Audio-format (WMA) gjennom iPod-enhetene. Connected Home Magazine skriver dette i en artikkel. Tidskriftet oppgir ikke kilder for påstandene.