DEBATT

– Digitalisering handler ikke om teknologi, men om å gjøre ting enklere

digipost
digipost Bilde: Posten Norge
Thomas Mathisen, direktør for Digipost i Posten Norge
8. des. 2016 - 14:00
Thomas Mathisen, direktør for Digipost i Posten Norge. <i>Foto: Posten Norge</i>
Thomas Mathisen, direktør for Digipost i Posten Norge. Foto: Posten Norge

Arild Haraldsen mener sterkt om digitale postkasser i sin kommentar «Sikker digital postboks er fortidens teknologi» på digi.no. Noen av synspunktene er ganske interessante, men budskapet bærer dessverre preg av å ha gått ut på dato.

Først av alt, digital post er en sikker og skalerbar infrastruktur for å utveksle meldinger mellom to parter. Kjernen i dette er sikker identifisering av hvem som er avsender og mottaker av en melding, samt at selve meldingsflyten forhindrer uvedkommende fra å få tilgang til det som sendes. Meldinger utveksles over API-er, webgrensesnitt og apps som tilbys av leverandøren av tjenesten.

For folk flest vil digital post være den postkassen der de mottar meldingene sine. Det er et sted der de mottar og oppbevarer sine dokumenter og selv eier og har kontroll på sin korrespondanse. De digitale postkassene gjør det mulig å motta meldinger på tvers av offentlig og privat sektor, slik at man skal slippe å oppsøke en rekke portaler eller «mine sider» for å få tilgang til viktig informasjon. Det å motta, fremfor selv å måtte oppsøke, er en nøkkel for den digitale postkassen.

En annet viktig aspekt, er eierskapet til egne dokumenter. Er det naturlig at virksomheten som utsteder viktige dokumenter til deg skal sitte på den eneste kopien? At låneavtalen du inngikk kun ligger hos leverandøren, at du selv ikke har en egen kopi av journalen din, eller at endringer av forsikringsvilkår blir gjort uten at du får tilsendt melding om dette? Med digital post eier du selv dine egne dokumenter og det er kun du som bestemmer hvordan disse skal håndteres.

Strøm på papir?

Da Posten startet arbeidet med Digipost, arbeidet vi med virksomhetene for å digitalisere den utgående meldingsstrømmen som tidligere gikk på papir. Fagsystemer i både offentlig og privat sektor støtter gjerne distribusjon av PDF-dokumenter og det oppleves ofte krevende å sende andre formater. Mange sender i dag derfor PDF-dokumenter, som ser ut som «strøm på papir», selv om det er fult mulig å sende meldinger som responsiv HTML eller andre formater.

Denne utfordringen ligger ikke i de digitale postkassene, men er en konsekvens av hva virksomhetene klarer å sende fra seg. Det gjør at vedtak fra kommunen, forsikringsavtaler, fakturaer og lønnsslipper i få tilfeller er tilpasset dagens skjermer, formater og teknologi. Her er vi i Posten enige i at det bør gjøres modernisering, slik at man kan utnytte potensialet i digitale postkasser enda bedre. Når det er sagt, er ofte PDF-dokumenter et velegnet format for mange typer dokumenter og oppfyller krav som er satt til arkivering av digitale dokumenter. Som postselskap legger ikke vi oss opp i hva som er innholdet i en melding, men vi skal gjøre vårt beste for at brukeropplevelsen for mottaker blir så god som mulig når meldingen kommer frem.

Apropos det utskjelte begrepet «strøm på papir» er det festlig å tenke på at vi alle benytter oss av nettaviser, nettbutikker og nå også nettapoteker. Men strøm på avis, strøm på butikk og strøm på apotek er visst helt fint.

Interaktiv dialog

Haraldsen skriver i sin kommentar at fremtiden er «interaktiv dialog», og digital postkasse er ikke bare en uviktig brikke i dette, men faktisk noe som «bidrar kun til å vanskeliggjøre en overgang til reell digitalisering…».

På hvilket grunnlag og med hvilken forståelse han uttaler seg er uvisst. Digipost er laget for å kunne håndtere to-veis kommunikasjon. Det å svare på en melding, om det er å bekrefte et valg, skrive fritekst eller legge inn en verdi i et skjema som så returneres, kan fint håndteres. Det er også enkelt å lenke mottakeren av en melding videre til andre nettsteder, der de kan utføre flere handlinger. Her er det opp til virksomhetene å definere behovene, slik at de digitale postkassene kan støtte opp deres digitale prosesser.

At fokuset likevel har vært å digitalisere utgående post, er ikke unaturlig. Det offentlige kan spare 400 millioner på å flytte eksisterende brev fra fysisk til digital post. Allerede neste år er det i statsbudsjettet lagt opp til at innsparingen vil beløpe seg til ca 200 millioner. Det høres dermed ut som en fornuftig strategi å begynne gevinstrealiseringen der det er kort vei til mål. Det er kanskje ikke sexy nok for Haraldsen, men det er allikevel av samfunnsmessig verdi.

Fortidens teknologi?

Haraldsens kommentar går under tittelen «Sikker digital postboks er fortidens teknologi». Digitalisering handler ikke om teknologi, men om hvilke muligheter teknologien byr på. Men siden Haraldsen byr opp til dans, skal han få en liten en.

Digipost er bygget opp av flere titalls applikasjoner og tilhørende data stores. Disse er utelukkende bygget på open source-komponenter, som utvikles og driftes av våre egne DevOps-team. Vi arbeider smidig og slipper kode til produksjonsmiljøene flere ganger daglig. Selvsagt uten nedetid og selvsagt helt automatisert. Vi har nylig gått over til en privat skyløsning, der alt oppsett og provisjonering av miljøer skjer automatisert ved hjelp av kode. Vi setter opp servere eller hele miljøer på minutter, ferdig konfigurert, helt uten manuelle operasjoner. Alt driftes på litt over 300 virtuelle servere i den private skyløsningen. Hvis Haraldsen mener det er noe gammeldags over teknologien i seg selv, vil vi gjerne at han påpeker det mer spesifikt.

Men som sagt, digitalisering handler ikke om teknologi. Det handler om å gjøre ting enklere, billigere og bedre. I Digipost er det dette vi jobber med hver dag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Les mer
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra