På seminaret "Fra Leikestove til Big Brother" arrangert av nettkonsulentselskapet Framfab, hadde statssekretær Roger Ingebrigtsen et friskt innlegg om hvordan Kulturdepartementet, og han selv stiller seg til digitaliseringen av medieverden.
- Vi har fått kritikk for at vi har hatt for lite offensiv på digitalisering. Det kan absolutt være noe i det. Men det blir uansett riv ruskende galt hvis det offentlige skal bekymre seg for hvilke distribusjonskanaler Norsk Rikskringkasting skal ha, mente han og understreket at de overlater teknologispørsmålene til selskap som Telenor.
- Vi diskuterer ikke kabelstørrelsen i våre samtaler med aktørene. Vi diskuterer heller ikke tykkelsen på avispapiret med for eksempel Alf Hildrum og A-pressen. Vi er opptatt av et bra innhold. Finner NRK og TV 2 ut hvilke digitale distribusjonskanaler de vil ha, så skal de få det, lovte Ingebrigtsen.
Han selv er noe skeptisk til nye medier, teknologi og interaktivitet: Statssekretæren lurer i korthet på om det virkelig er dette folk vil ha.
- Jeg har ikke tro på at alle seere har lyst til å foreta valgene selv, jeg er heller ikke ovebevist at folk ønsker å sitte hjemme som sin egen redaktør. Blant annet ønsker jeg selv at noen velger for meg, sa Ingebrigtsen. - Dette er ikke en beskjed om at vi ikke skal satse på digitalisering. Jeg tror på Internett og er egentlig pessimistisk på papiravisene vegne. Det vi imidlertid ønsker, er å bremse litt opp og stille spørsmål som: |
- har vi tatt med seerne?
- er de opptatt av digitalisering?...
- ...eller vil de bare ha gode bilder og mener at det analoge nettet fungerer utmerket med distribusjon av gode bilder til alle hjørner av Norge?
Ingebrigtsen mener vi i Norge må ikke falle i samme fella som svenskene og ruse inn i dette.
- Det bakkebaserte digital TV-nettet i Sverige har 45.000 brukere, noe som tilsvarer 22.000 brukere i Norge. Vi må la markedet bestemme i forhold til hvordan man distribuerer kanalene, mente Ingebrigtsen og oppfordrer til bred samfunnsdebatt rundt temaene:
- Vi ønsker debatt om TV-fremtiden, blant annet om seerne ønsker å sitte med "trøkkerten" og foreta andre valg.