Når norske toppsjefer mislykkes med sine prosjekter, skyldes det i tre av fire tilfeller at de har vært for dårlige til å gjøre det enkelt. Mange ser mot Apple for å bli bedre.
Jeg er av dem som bruker høretelefoner med støyreduksjon når jeg er på reise. Det er fantastisk at høretelefonene vet hva som skal skilles ut som støy, men hvorfor er det vanskelig for kompetente ledergrupper å fjerne støyen i egen organisasjon?
Forbilde
Styrene i store norske virksomheter er i dag opptatt av de samme tingene: De ønsker å skape bedre kundeopplevelser, og samtidig redusere kostnadene. Apple er et forbilde for mange internasjonale selskaper i så henseende. Blant annet var Apple en av de første til å ta i bruk flerpunkters berøringsskjermer, som nå er standard for alle mobilprodusenter. Og de står også bak en rekke andre innovative produkter med fantastiske brukeropplevelser med avansert teknologi bak, sist med Apple Watch.
For Apples designsjef, sir Jonathan Ive er begrepet «simplicity» prioritert høyest når det gjelder design. Apple gjør noe riktig for de har nettopp offentliggjort et historisk bra kvartalsregnskap og er blitt verdens mest verdifulle selskap. Når Apple designer og utvikler sine produkter gjelder sir Ives postulat: «Søken etter forenkling må gjennomsyre alle deler av prosessen. Det er faktisk helt fundamentalt.»
Gjør det enklere
En rekke selskaper er allerede i gang med å forenkle virksomheten.
Nordea Bank har igangsatt et «simplification program», som skal bidra til en storstilt forenkling av virksomheten. Blant annet ansetter de «simplification managers» til å gjennomføre og drive en rekke endringer. Målet er at det skal føre til bedre service både for kundene og internt.
Telenor har lansert et program som skal redusere kompleksiteten i sine produkter og tjenester. Når Telenors forenklingsreise ble iverksatt for noen år siden, kunne deres produkter og tjenester kombineres på over 160 000 forskjellige måter.
Avbyråkratisering
Den danske regjeringen er i gang med et eget «Virksomhetsforum for enklere regler», som ble igangsatt i 2012, og fungerer som et rådgivende organ for regjeringens arbeid med avbyråkratisering. Her hjemme har også den norske regjeringen satt i gang et større arbeid for å forenkle blant annet prosesser og skjemaer i det offentlige, og vi har meget gode eksempler fra blant annet Skatteetaten og våre selvangivelser på at forenkling er mulig, og at det både øker brukeropplevelsene og dramatisk reduserer tid samt kostnader.
I en tid med fokus på bedre kundeopplevelser og reduserte kostnader gjennom bruk av ny digital teknologi og innovasjon, er «simplicity» blitt et av de viktigste diskusjonstemaene.
Det amerikanske næringslivsmagasinet Forbes anbefalte nylig å ansette en Chief Simplicity Officer (CSO) med ansvar for å tenke forenkling i alle prosesser, fra produktutvikling, salg og kundekommunikasjon til interne strukturer, prosesser og rapporter.
Å lykkes med dette kan for mange fremstå som en komplisert oppgave.