Salesforce lanserer torsdag plattformen Slack GPT, med funksjoner med kunstig intelligens innebygd i Slack.
Slack GPT vil blant annet kunne lage ferdige sammendrag av samtaler fra Slacks chat-, lyd- og videosamtaletjenester, og gi konkrete forslag til hva som må gjøres etter møtet.
Det vil være mulig å integrere språkmodeller som Open AIs ChatGPT eller Anthropics Claud. Virksomheter kan også lage egentilpassede arbeidsflyter og automatisere prosesser uten å kode.
Mange norske virksomheter bruker kommunikasjonsplattformen Slack som arbeidsverktøy.
Slack inkluderer kunstig intelligens i brukeropplevelsen for å hjelpe kunder med å jobbe smartere, lære raskere og kommunisere bedre, heter det i en pressemelding. For eksempel vil AI-drevne samtalesammendrag og skrivehjelp være tilgjengelig direkte i Slack, skriver selskapet.
– Generativ AI har et stort potensial til å forenkle arbeidsprosesser og bidra til bedre produktivitet og forretningsverdi. Teknologien kommer til sin rett når AI kan analysere data fra selskapets mest pålitelige ressurs – selskapets interne kunnskap, sier Lidiane Jones, administrerende direktør i Slack, i en pressemelding.
– Slack GPT er fremtidens samtalebaserte AI-plattform, og hjelper kundene med å enkelt utnytte pålitelige kundedata og verdifull medarbeiderkunnskap slik at de kan jobbe smartere og ta beslutninger raskere, fortsetter hun.
I mars i år ble det klart at Salesforce tar i bruk Einstein GPT, som blant annet er basert på GPT-modellen utviklet av OpenAI, i selskapets CRM-systemer.
Per Haakon Lomsdalen, norgessjef for Salesforce, sier i en uttalelse at Slack et verktøy som svært mange norske arbeidstakere bruker hver eneste dag.
– Jeg gleder meg til å se at Slack GPT snart rulles ut til alle disse.
– Slack er ikke bare et samtaleverktøy, det er også en plattform som øker produktiviteten til bedrifter og organisasjoner. Jeg er veldig glad for at Slack er blitt en viktig og naturlig del av Salesforce etter oppkjøpet i 2021, sier han.