Telecomselskapet Ericsson bruker mye ressurser for å se inn i krystallkula. En av trendene de ser for seg i sin nye rapport om hvilke forbrukertrender som er «hotte» neste år, er begynnelsen på inntoget til kunstig intelligens (AI). Den vil utvikle seg raskt og gjøre at skjermens 60 år gamle fremvekst vil stoppe opp. Den kunstige intelligensen vil automatisere mange oppgaver vi i dag må betjene selv, gjerne gjennom en mobiltelefon.
Undersøkelsen til det svenske selskapet er basert på intervjuer av 6 649 brukere av smartmobiler med iOS og Android i alderen fra 15 til 69 år og fra en rekke land, om deres meninger om AI og fremtiden.
Smart og selvstendig
I stedet for å fikle på PC-en eller smartmobilen vil AI-systemer ta egne, smarte avgjørelser på vegne av brukerne. Slike smarte grensesnitt kan være basert på tale i stedet for på skjermen. Det betyr at fremtidens mobiler vil få mindre å gjøre fordi slik AI vil bygges inn over alt.
Gressklipperroboten vil bli mye smartere og selv avgjøre når gresset må klippes. Lampene i huset vi skru seg av når du legger deg, uten at du trenger å programmere dem. Er en elektrisk kurs høyt belastet, vil noen enheter skru seg av mens du bruker en vannkoker. Uten at du behøver å tenke på det.
Smartere og mindre tørst mobil
Selv om AI vil overta mange oppgaver vi i dag bruker mobilen til, vil også denne enheten bli mye smartere. I dag bruker vi mobilskjermen til veldig mye og det tyner batteriet. Fremtidens mobiler slipper å bruke så mye strøm for å drive skjermene, fordi vil kan snakke med dem i stedet. Det synes brukerne Ericsson har spurt er en god ide, men de trigger også på mange andre nye anvendelsesområder.
Halvparten av de spurte mener AI kan frigjøre dem fra smartmobilen og at den vil være borte, slik den er i dag, om fem år.
AI bringer nye tjenester
AI kan være over alt, ikke bare i telefonen, og vil gi brukene nye personlige og mye mer fleksible tjenester. En smart søkemotor er det flest av de spurte tenner på, men også en intelligent reiseguide og en personlig assistent står høyt i kurs. Mange liker også løftet om en intelligent lærer, en medisinsk rådgiver, en finansiell rådgiver, eller rett og slett en å snakke med.
En tredjedel av de spurte sier at de vil stole mer på et AI-basert system enn et menneske i delikate saker, og nesten 30 prosent ser gjerne at AI overtar rollen til helsepersonell når de skal diskutere sine medisinske utfordringer.