Flommen av spionvare tok sikkerhetsselskapene på sengen, men nå begynner de å få orden på sine løsninger.
Hittil har leverandører som Norman levert spionvern som et tilleggsprodukt til antivirus, og som må kjøres for seg. Årsaken er delvis historisk: For å få på plass et tilbud til kundene raskt, inngikk Norman en avtale med Lavasoft om salg av deres Ad-Aware.
Men hva som er virus og hva som er spionvare er en flytende overgang som selv ikke Norman kan gi noe klart svar på: Deres antivirus luker ut mye av den verste spionvaren. For brukerne er skillet mellom virus og spionvare uvesentlig, begge er alvorlige trusler.
Analytikere som Gartner har derfor lenge påpekt at leverandørene må lage samlepakker som løser hele behovet, i stedet for mange atskilte verktøy. Dette arbeider nå også norske Norman med.
Audun Lødemel, markedsdirektør i Norman, forteller at selskapet arbeider med en ny fellesløsning som skal oppføre seg som ett program, og med ett tastetrykk skal løse begge typer sikkerhetsutfordringer.
– Vi skal lansere i løpet av andre kvartal til neste år, forteller han til digi.no.
Det store problemet i dag er at selv det beste spionvernet bare finner og fjerner 70 til 75 prosent av truslene, mens alt annet enn 100 prosent på virus er et nederlag.
Spurt om hvorfor det er slik, mener Lødemel at dette er et spørsmål om ressurser. Det er ikke vanskeligere å finne og fjerne spionvare enn virus, mener han.
Hvor god Normans løsning skal bli vil ikke Lødemel gi noen konkrete løfter på, men han lover at Norman øker ressursbruken på spionvare.
Det er bare én ting Lødemel ikke vil svare på: Skal Norman integrere Ad-Aware i sitt eget produkt, eller arbeider man med å lage et eget?
– Det er en bedriftshemmelighet, sier han til digi.no.
I dag koster en lisens på Normans antivirus 380 kroner med et års abonnement på oppdateringer, mens Ad-Awares spionvern koster 170 kroner.