Ciscos satsing i forbrukermarkedet har vært alt annet enn suksess for verdens største produsent av nettverksutstyr.
Nå vil de kvitte seg med Linksys, selskapet som lager trådløse rutere som primært er innrettet nettopp mot hjemme- og SMB-segmentet.
Investeringsbanken Barclays er engasjert for å finne kjøpere til virksomheten som Cisco slukte for 500 millioner dollar i 2003. Trolig er verdien nå langt mindre grunnet at markedet har vokst seg mer modent med lavere marginer, ifølge Bloomberg.
Cisco har ikke selv villet kommentere opplysningene. Salget er imidlertid i tråd med den nye kursen toppsjef John Chambers staket ut i fjor.
Strategien fremover handler om fem prioriterte forretningsområder, herunder profesjonelt nettverksutstyr, samhandling, datasenter og nettskyen, arkitektur og video. Forbrukerorienterte produkter er ikke noe Cisco ønsker å satse videre på.
Linksys regnes som et sterkt varemerke i sitt segment. Håpet ifølge Bloombergs kilder er at tv-produsenter kan la seg friste til å overta virksomheten.
Det siste året har Cisco kuttet nærmere 13 000 stillinger gjennom masseoppsigelser, salg av virksomhet og nedleggelse, noe som blant annet ble skjebnen til videokameraet Flip.
Les også:
- [15.01.2013] Fant nulldagssårbarhet i Linksys
- [19.11.2012] Cisco kjøper Wifi-pioner
- [16.08.2012] Cisco ser fortsatt mørkt på Europa
- [24.07.2012] Cisco skal slanke staben
- [19.07.2011] Cisco kutter 11.500 stillinger
- [13.04.2011] Cisco kverker populære Flip
- [06.04.2011] Cisco varsler store endringer
- [21.03.2003] Cisco kjøper Linksys for hjemmemarkedets skyld