BIs IT-portal @BI var treig i hele forrige uke, før den på fredag gikk ned for telling. Dette kommer frem av meldinger på høyskolens supportside, i tillegg til tips fra digi.no sine lesere.
– Vi har jobbet på spreng gjennom helgen for å få den i drift igjen. En del av de tilgangene som ligger der, har vi sørget for at studentene har fått direktelenker til, slik at de kan gjennomføre studieløpet, sier kommunikasjonssjef i BI, Ole Petter Syrrist-Leite.
Dette gjelder blant annet Itslearning for kursmateriell og digiX for eksamensinnlevering. Disse er eksterne tredjepartsleverandører, og har ingenting med nedetiden å gjøre.
I tillegg har elevene fått tilgang til tidligere eksamensoppgaver gjennom nye direktelenker.
- BI tester ny, norsk læringsportal: Disse tar opp kampen mot Itslearning
Alle studentene rammet
@BI er studentportalen til BIs drøyt 20.000 studenter, som i disse dager er midt i eksamensperioden. I portalen gjør studentene mer eller mindre alt. Søker på nye fag, mottar karakterer, finner eksamensoppgaver, sender og mottar interne meldinger og henter ut maler.
– Det er alltid uheldig hvis det er systemer som ikke fungerer. Forstår at det kan oppleves frustrerende. Det er aldri god timing.Det viktigste nå er å ivareta studentene og gi dem all informasjon de trenger.
- Blir størst i Europa: Itslearning kjøper sin største konkurrent i Norge
– Ytelsesproblemer
Hva er problemet, sånn helt konkret?
– Det har tidligere vært noen utfordringer knyttet til ytelse, og dette ser vi også på om kan ha en sammenheng med at portalen nå ikke er tilgjengelig, forklarer Syrrist-Leite.
På spørsmål ønsker ikke BI å kommentere de tekniske detaljene i problemet per nå. Dette inkluderer hvordan de jobber for å identifisere feilen, hva som kan være årsaken til feilen, hvilke servere det er snakk om eller hvor serverne befinner seg.