Applikasjonssalget til iPhone har virkelig tatt av, men ifølge Ideaworks Labs er det ingen grunn til bare å lage applilkasjoner til Apples mobilplattform, når man angivelig like enkelt kan lage de samme applikasjonene også til smartmobiler basert på Android, Symbian OS, Windows Mobile og BREW i tillegg.
Ideaworks har i flere år tilbudt kryssplattformverktøyet Airplay SDK, som gjør dette mulig. I går kom versjon 4.0, som inkluderer støtten for Android.
- Airplay SDK bidrar til å løse fragmenteringsproblemet for utviklere ved å fokusere på den sentrale tinger som er felles for alle enheter, ARM-CPU-er. sier Ian Drew, som er markedssjef i ARM, i en pressemelding.
- Vi investerte i Ideaworks Labs tidligere i år for å hjelpe dem med forberedelsene til lanseringen av Airplay SDK 4.0, og vi er meget begeistret over mulighetene til først gang å åpne opp et stort antall av enheter basert på ARM-teknologi til utviklere, sier Drew.
Til V3.co.uk sier toppsjef i Ideaworks, Alex Caccia, at Airplay inkluderer et eget brukergrensesnitt-rammeverk, slik at applikasjonen ikke nødvendigvis må utføre plattformspesifikke operativsystemkall for å vise noe på skjermen.
- Dette gjør det mulig for utviklere å skrive lage en enkelt binærkode for ARM som vil kunne kjøres på alle plattformer, sier Caccia. Ut over dette skal Airplay være et C++-basert og kan benyttes på pc-er med Windows eller Linux. Støtte for Mac er under utvikling og kan ventes i 2010.
Airplay skal ta seg av ulikhetene mellom de ulike operativsystemene, slik at utviklerne ikke behøver å kjenne disse i detalj. Løsningen skal også håndtere ulikheter mellom håndsettene, for eksempel skjermstørrelser og enheter med og uten fysisk tastatur.

I pressemeldingen sier Caccia at Airplay SDK har vært en slags bransjehemmelighet i lengre tid, mens selskapet har lisensiert det til noen av de største utgiverne av mobilspill globalt.
Airplay skal ha blitt brukt til å levere spill som Metal Gear Solid Mobile, System Rush: Evolution, The Sims 2 Mobile og Project Gotham Racing Mobile 3D.
Airplay tilbys også med en interessant prismodell.


Utviklere og selskapet som omsettter for under 50 tusen dollar per år, kan bruke Airplay SDK 4.0 i forbindelse med iPhone-utvikling uten å måtte betale. Utrulling til alle plattformene vil koste 99 dollar for såpass små aktører.
Aktører som omsetter for mellom 50 tusen og én million dollar, må betal 999 dollar i året. Dette inkluderer også mer omfattende support. Selskaper som tjener mer enn én million dollar i året, vil måtte betale en avgift per applikasjon. Hvor stor denne vil være, er ikke oppgitt.
Utgivelserselskapet het inntil nylig Ideaworks3D, men ble den 1. oktober delt i to. Ideaworks Labs skal fortsette arbeidet med å utvikle og å selge Airplay, mens Ideaworks Game Studio skal utvikle spill for en mengde ulike plattformer, delvis basert på Airplay.
Til V3.co.uk sier Caccia at selskapet også vurderer å støtte Palms WebOS-plattform. Heller ikke BlackBerry er støttet på det nåværende tidspunkt.
Airplay SDK 4.0 kan lastes ned fra denne siden.