BEDRIFTSTEKNOLOGI

Lanserer «snokefri» nettlagring for bedrifter

Norske Jottacloud dobler gratis-lagringen.

Roland Rabben og Jottacloud har fått 30.000 nye kunder siden Snowden avslørte det amerikanske PRISM-systemet. Nå frir selskapet til bedrifter som vil ha "snokefrie" nettsky-lagring.
Roland Rabben og Jottacloud har fått 30.000 nye kunder siden Snowden avslørte det amerikanske PRISM-systemet. Nå frir selskapet til bedrifter som vil ha "snokefrie" nettsky-lagring. Bilde: Jottacloud
2. sep. 2013 - 08:04

Norske Jottacloud har utviklet en bedriftsløsning for private og offentlige virksomheter som ønsker et snokefritt alternativ til amerikanske nettskyleverandører. Det melder selskapet i en pressemelding.

– Norske bedriftsledere bør sikre at de lagrer forretningssensitiv informasjon på et sted hvor de ikke blir kikket i kortene, slik de risikerer med amerikansk-eide nettskytjenester, advarer Jottacloud- gründer Roland Rabben.

Selskapet har opplevd kraftig vekst i brukermassen etter at den amerikanske NSA-avhopperen Edward Snowden avslørte PRISM-systemet, som sjokkerte verden. Hele 30.000 nye kunder har åpnet konto. Nå bruker det norske selskapet dette momentumet til å lansere en bedriftstjeneste, noe de ikke har tilrettelagt for tidligere.

I en melding til digi.no forteller Rabben at bedriftskunder vil få dobbelt så mye lagringskapasitet gratis enn hva privatpersoner får. Det betyr at man får tilgang til 10 GB før taksameteret begynner å gå.

Jottacloud har også inngått en distribusjonsavtale med nederlandske Cloud Provider, og håpet er å drive opp eksporten av norske, og dermed «snokefrie», lagringsløsninger.

– Et viktig poeng for Cloud Provider er behovet fra deres kunder for å ha et europeisk, og gjerne norsk, fullgodt alternativ til de amerikanske leverandører av skytjenester. Avtalen med Cloud Provider bekrefter utviklingen vi har sett de seneste par måneder om at norsk personvern er begynt å bli en interessant eksportvare, sier Roland Rabben.

Bedriftsløsningen Jottacloud tilbyr gir back-up av ansattes datamaskin og mobiltelefon,samt full synkronisering og deling mellom ansattes datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner. Det gir kolleger mulighet til enkelt å dele og jobbe på de samme filene uavhengig av hvor i verden man sitter, melder selskapet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra