Statistikk viser at Norge ligger i det nederste sjiktet når det gjelder hvor langt man har kommet med å bygge ut DAB-nettet. Det er ifølge statistikk fra Grundig - som produserer stereoanlegg og TV-apparater, deriblant også DAB-utstyr - 35 prosent dekning for dagens digitale sendinger i Norge.
Planen til Norkring, som bygger ut det norske nettet, er at det innen utgangen av 1999 skal være en dekningsgrad på 45 prosent blant Norges befolkning. Da vil dekningen omfatte østlandsområdene fra Skien til Trondheim gjennom både Østerdalen og Gudbrandsdalen i tillegg til Karasjok og Kautokeino. Neste skritt blir trolig å gi de største norske byene DAB-dekning.
Det er i dag kun to rene, digitale kanaler; NRK-kanalene Alltid Klassisk og Alltid Nyheter, i tillegg til at blant annet den kommersielle radiokanalen P4 sender digitalt i tillegg til analogt.


I dag er det ikke flere enn omlag 200 personer som har digitale radioapparater i Norge. En hovedårsak til dette er sannsynligvis den høye prisen som i dag er på digitale radioapparater. Til sammenlikning finnes det rundt 11 millioner analoge radioapparater i landet.
Det europeiske markedet teller rundt 750 millioner radioapparater, som alle må byttes ut når DAB kommer for fullt. Det selges fremdeles radioer i Europa for 50 milliarder kroner i året.
I Sverige har man ifølge NRKs radiodirektør, Tor Fuglevik, brukt flere millioner på å bygge ut DAB-nettet. Sveriges Radio bruker nå rundt 70 millioner kroner årlig på parallelle analoge og digitale sendinger.
- De er mer interessert i å få dette til å gå fort enn oss, sa Fuglevik på DAB-pressekonferansen i går.
Hvordan man skal få fart på salget av digitale radioer, er noe bransjen akkurat nå klør seg litt i hodet over.
- Jeg utfordrer egne eiere, NRK og P4 til å samarbeide med DAB-produsentene for å få dette markedet til å bevege seg raskere, sa en av mennene bak gårsdagens konsesjonsvinner, Alf Lande, fra Radio 2 Digital. Med det mente han at innholdsprodusentene bør tilrettelegge for produsentene og samarbeide om utstrakt markedsføring for DAB-apparater, for å forsere den digitale utviklingen på radiofronten.
Fuglevik mener derimot at det viktigste er å få etablert et innholdstilbud slik at forbrukerne har en grunn til å kjøpe DAB-apparater.
TABELL: DAB-dekning i Europa:
Sverige | 85 % |
Belgia | 80 % |
Storbritannia | 60 % |
Italia | 60 % |
Nederland | 45 % |
Tyskland | 36 % |
Norge | 35+ % |
Danmark | 25 % |
Finland | 20 % |
Frankrike | 17 % |
Kilde: Grundig | |